Haven

Haven
En lille have på 200 m2

søndag den 4. marts 2012

Hvad der er sparet - det er tjent

Bilkas haveafdeling er et farligt sted at færdes disse dage. Det bugner med livsnødvendige ting til overkommelige priser til haveentusiaster med sans for kvalitet.

Jeg startede søndagen med at ringe til Bilka i Hundige for at høre om de havde flere af de store Dalby stativer til slyngplanter samt vidunderjord til krukker. Jo, de havde 3-5 stativer men ikke mere jord.

Så blev jeg knotten. For jeg var alligevel nødt til at drøne derned (rend pokker i vold) og betale for stativet samt betale for og arrangere forsendelse med vognmand, for et sådant monstrum kunne jeg da ikke have i min gule kanariefugl.

DING! Jeg kunne jo ringe til Bilka i Ishøj. Jo, de havde både stativer og jord, selvom det gik hurtigt med jorden, sagde de. Af sted med mig. Jeg kunne SNILDT lave dette indlæg monsterlangt, men jeg skal fatte mig korthed. Man kan altså godt få bragt sine varer. Blot skal man selv samle dem sammen, betale ved kassen og bestille og betale forsendelse.

Så jeg begyndte ........
Da jeg kom hertil, var jeg slet ikke færdig med at samle sammen.

Jeg måtte have hjælp. Ja, jeg mener ikke psykologisk hjælp - men jeg var ikke engang gået til jernet endnu. På dette tidspunkt begyndte det at dæmre for mig, hvorfor folk med almindelig størrelse have fik bragt jord på paller og lign.

Der herskede lidt logistisk bøvl imellem de stakkels hårdtarbejdende Bilkafolk mht. betaling, forsendelse osv. Det hele tog mig flere timer. Forsendelsen kostede kr. 350,-. Men det lykkedes til sidst. Da alle Dalby ting mm. var afleveret i betalt stand, slog jeg lige et slag ned forbi haveafdelingen igen for liiiiige at tjekke, om der var noget, jeg havde overset. Og tænk sig. Det var der. Mellem en mængde dejlige helleborus - som jeg slet, slet, slet ikke skulle have nogen af - stod denne:

En dejlig helleborus med præstekrave til kr. 80,- som skreg "tag mig med!"

Da jeg havde forsynet mig med roottrainers, sprøjtemidler til roserne osv. osv. begav jeg mig ud i den øvrige del af Bilka. Hvor meget jeg liiiige tjente på denne tur, har jeg ikke gjort helt op :0)

34 kommentarer:

  1. Kæreste Nette.
    Jamen man kan slet ikke gøre livsnødvendige ting op i penge så jeg råder dig til at lade være med at finde lommeregneren frem. Jeg kan overhovedet ikke (!) forestille mig hvordan du har bakset den vogn nogen steder hen og forstår fuldt ud at du måtte have hjælp og så ser jeg for mig hvordan de søde unge mennesker i Bilka har sprunget rundt:o)
    Jeg var selv i Bilka torsdag aften og eneste kommentar Flemming havde var - "du er jo gal"
    OG jeg købte kun et stativ, en kæmpepotte og så endnu et fuglehus fordi det var sat ned til 100 kr!
    Jeg glæder mig til at se billeder af alle poserne med jord i din have.

    SvarSlet
  2. Hej Nette

    I Bilka i Århus har der også været flere af "dine slags" forbi - der var kun 2 - TO - poser jord tilbage til mig her søndag middag... :)

    Men det kan jeg godt forstå - sikke mange goodies af CD's der var og sikke fristet man blev. Mine skyklapper var dog godt monteret, så jeg kom ikke til at gå helt amok.

    Rigtig god fornøjelse med alle herlighederne.

    SvarSlet
  3. Sikken iver og entusiasme du fik lagt for dagen. Jeg er imponeret over dine evner udi *den Dalbyske-shopping". Så det var dig der har købt alt jorden... ;)

    Jeg håber vi alle får glæde af alt det skønne der skal gro heri. Det må du love at vise os.

    God aften til dig Nette
    fra Eva, hvis pc stod af fordi jeg skulle rense tastaturet. æv

    SvarSlet
  4. Hold da op! Ja, jeg er ny udi rigtig havebrug, men alligevel formoder jeg, at din have er noget større end min!! Ellers er jeg godt nok bagefter.....
    Har været forbi Dalbys produkter i sidste uge. Tror ikke det hele var sat frem og jeg holdt mig til en kurv, for jeg skal lige lære at frøformere først. Så det er nok mig der går amok næste år...
    Held og lykke med det hele! ;O)

    SvarSlet
  5. Aj altså jeg håber og beder til, at du har ladet bare en enkelt sæk jord være gemt til mig - gemalen er først nu ved at være i Ishøj ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet
  6. Griner - på den søde måde :) Sikke en vognfuld du har der :)

    SvarSlet
  7. De er jo alt for små de indkøbsvogne de har i Bilka, når dine varer ikke engang kan være i dem ;-)
    Godt vi kan låne os frem til en trailer, når jeg er på storindkøb. Jeg ville vride mig i at betale 350 kr. for levering.

    SvarSlet
  8. Ja jeg kan forstå at det nok er bedst at ringe til Bilka først og høre om de har nogen Dalby varer tilbage..:-)
    Skulle have været i Bilka Ålborg i weekenden, men fik norgesbesøg.
    Så nu håber jeg at de har fået fyldt op igen for jeg har tænkt mig at gå lidt amok...ligesom dig..:-)

    God ny uge fra Lisbeth

    SvarSlet
  9. Du godeste Nette :) sikken en vognfuld. Og jeg får skyld for at købe meget ind.........jeg kan jo slet ikke være med.

    Rigtig god fornøjelse. Glæder mig til at se ALT det der skal stå i denne skønne jord og gro i stativet.

    Mange hilsner herfra
    Lise Lotte

    SvarSlet
  10. Haha er HELT flad af grin Nette. Du er da gået helt amok, og tænk engang, haveåret er kun lige begyndt! Hvad skal det ikke ende med??? ;D

    Havde jeg set dig i Bilka, selvom chancen nok er ret lille rent geografisk, så ville jeg have spurgt dig" Undskyld Frue... er du
    en´af os tosser fra bloggen?"

    Men tillykke med alle de dejlige helt og aldeles uundværlige dejlige haveting du fik bragt til huse ;D
    Ps. Du ER skør....haha

    SvarSlet
  11. @ Lisbeth, Jeg kiggede også lidt på potter, men købte et par stk. da jeg var i Bilka forrige uge samt en del sidste år - og har netop købt en kæmpepotte i Aldershvile (som det lykkedes mig at få slået et par skår i, inden den var på plads i haven ..... med Gros hjælp). Jeg gjorde mig MEGET umage med ikke at blive skruphysterisk i Bilka, over at det var nødvendigt at bruge penge på benzin, bakse med tingene i den målestok, vente alle vegne på service/hjælp OG betale for transport!

    @ Skipper, Jeg tvivler MEGET på, at min have er mindre end din. Den er kun 200 m2.

    @ Eva, Nogen burde have fortalt dig, at for megen rengøring kan være FARLIGT :0)

    @ Frk. Anemone, Jeg vil gerne have fat i sådan nogle skyklapper!

    @ Hyacinth, Ring først. Måske du skal til en anden Bilka.

    @ Zep, Der var skam stadig jord tilbage, da jeg forlod stedet.

    @ Vivi, Ja, det er uforståligt for mig, hvorfor de store og tunge varer ikke er tilgængelige på Bilka.dk, hvor man får ting bragt GRATIS, hvis man køber for over kr. 1.000. Det fordyrer tingene betragteligt. Det er ikke os alle, der har muskelmænd til at hanke op i tingene og hjælpe med hjemtransport på en trailer! Og HVIS man har en muskelmand til rådighed, er det jo ikke sikkert, at han gider hjælpe.

    @ Lene, NU STOPPER JEG! :0)

    @ Alle, Jeg er noget forbavset over, at mange synes, at jeg er gået shopamok. Det er jeg da IKKE. Desværre har jeg naboer på næsten alle sider, som har rå mængder af skvalderkål i skellet, så hvis ikke jeg vil have skvalder i hele haven, må jeg kunne slå en stribe græs mod disse skel. Derfor kan jeg kun have potter i kanterne, selvom jeg enkelte steder alligevel har lavet nanobede. Det kræver mange og store potter, som sluger meget jord! Og lathyrus skal da gro op ad noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smart idé med krukker langs græsstykket ;0) Jeg er så heldig at den forrige ejer havde grise på hele grunden, så her er ingen skvalderkål....men men men naboen har dem...så frøene kan jo kaste sig ind til mig.G-U-L-P!....og 7-9-13

      Slet
  12. PS: Der stod mange vogne med alskens roser, slyngplanter og andre vidunderlige planter parat til at blive sat frem. Godt at de var pakket ind i plastiknet :0)

    SvarSlet
  13. Du har da været enormt heldig, at Bilka i Ishøj havde det hele, og nu ved jeg, at jeg ikke behøver tage derned, for så er der nok ikke mere tilbage. Jeg har jo også en lokal planteskole, som også skal leve, så det går nok!
    Synd med så meget skvalderkål mod naboen. Jeg har samme problem og har også græs, næsten op til hækken for at slå den skidt! Nede ved mit tørrestativ har jeg plantet Geranium Rose Claire, som er god til at overtage pladsen for skvalderkålen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk meget, meget ked af skvalderen fra naboerne. Når man har så lille en have som jeg, betyder hver m2 noget, og de stjæler på den måde en del af jorden hos mig, som jeg kunne have planter på.

      Slet
  14. he-he... Nette, lyder som en meget udbytterig tur, jeg er sikker på du har sparet SÅ meget... ;o)))
    Jeg har ikke været i Bilka siden mit tårnudspring, Bilka er faktisk en disciplin jeg skal tage tilløb til, - men jeg vil faktisk gerne prøve den fine dalby-muld. Måske ikke i alle krukker men kunne være sjovt at sammenligne. Nu må jeg så se om der overhovedet er noget tilbage, næste gang jeg forvilder mig op i den bydel.
    Iøvrigt lyder det til at Lisbeths mand har samme holdning som min mand.. så dalby-jord-indkøb er ikke noget jeg skilter alt for højt med (gnæk-gnæk).

    Ha' en forrygende dag :o)

    SvarSlet
  15. Hej Nette.

    Skrev du: NU STOPPER JEG. Det må være pral, Haveåret er først lige begyndt.Ha Ha Ha. I sidste uge var det "tugthusdrivbænken" og hvad skete der den 02-03 2012. Uskyldigheden selv, udsat for hopperi, jow jow det skal nok passe.

    SvarSlet
  16. ak...ja... næste gang du kommer forbi planteafd. i Bilka sååååååååå..... går hun SHOP-AMOK igen med sikkerhed ha..ha..

    SvarSlet
  17. Hvad sker der for dig kvinde menneske? Man lader dig være helt alene en weekend og så går du bersærk!! :-D
    Rigtig god aften
    Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Gro, Hvad katten skal man med potter uden jord? Og lathyrus som ikke har noget at klatre op ad?

      Slet
  18. Ps jeg vil da gerne " låne" den dejlige påskeklokke :-)
    K.Gro

    SvarSlet
  19. Tillykke med alle dine køb.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  20. Hej. HOld da sikke mange ting, du har haft gang i og sikke en iver, du har lagt for dagen. Jeg skal ud og købe jord i Bilka på onsdag. Jeg håber de stadigvæk har Claus Dalbys jord. Julerosen er godt nok usædvanlig flot.
    Det må have taget noget tid at få planlagt sådan et indkøb. Det var vel nok godt, at det lykkedes for dig at få fat i det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Planlægningen gik forbavsende nemt. Der skulle være masser af jord nu i følge CDs blog. Så god arbejdslyst :-)

      Slet
  21. Suk, Claus Dalby har en dårlig inflydelse på mig! Og det kunne godt være, at jeg skulle sætte mig selv i Dalby-karantæne igen. Men helt ærligt, så har jeg kun købt ting, som jeg har brug for, Og se, DET er ærlig snak.

    Gro, du holder bare fingrene fra min nye klokke.

    SvarSlet
  22. Hej Nette.
    Jeg synes ikke du er gået amok, min have er jo kun 150 kvm og der går da hvert år 15 plantesække (50L pr stk)og 2-3 sække så og priklemuld. Jeg kom vist også for nyligt til at købe 46 forskellige lavendler, rosmarin mv på en hollandsk hjemmeside...så det du gør er da helt almindeligt....for os tosser.
    Henrik med den endnu mindre have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Henrik, jeg forstår heller ikke helt. Der skal jo immervæk ikke mange potter til at sluge de få poser jord :-)

      Slet
  23. Nej, der må jeg altså også forsvare dig, Nette :-)
    Jeg har også lige købt 10 sække á 50l, og det er kun begyndelsen. Det var ikke Dalby-jord, for det var bare til det 'nødvendige'. Jeg skal også ned og have CD-jord til de forkælede af potterne.
    Men stakkels dig, det må have været noget af en dag i Bilka :-D Jeg havde også hilst hvis jeg havde set dig, for du kan da kun være én af os.

    SvarSlet
  24. Jeg synes bestemt heller ikke du overdriver, jeg kører mange læs i min bil i foråret og det er en stationcar, der nemt tager 12 sække + meget andet godt af gangen. - Men nu køber jeg jo plantesække, som jeg synes planterne gror fantastisk på - og de koster jo kun ca. 8 kr/sæk i jem & fix.
    Men da noget af en udflugt du der kom på - Måske vi snart skal finde os en handymand, sådan bare her i foråret og til det forefaldende? ;-)

    SvarSlet
  25. Hvor er du da bare klar nu :)

    KOM SÅ FORÅR :)

    Knus fra Iben

    SvarSlet
  26. Tak fordi, du gemte en sæk til mig ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!