Haven

Haven
En lille have på 200 m2

fredag den 22. juli 2011

Roser med regnfrakke


Ja, nu rabler det vist for de rosentosssede. I forgårs brokkede jeg mig til min havenabo Gro over det kommende regnvejr og samtalen lød nogenlunde sådanne:

Nette: "Nu er mine roser lige i bedring igen, og så kommer der mere regnvejr! Hvorfor kan jeg dog ikke få lov at nyde deres skønne blomster bare en lille smule i år. For katten da også. De har alle knopper, som nu igen bliver ødelagt. For #¤;+@£}&¤!"
Gro: "Du kan da prøve at give dem plastikposer på"
Nette: "?????? Du mener vel ikke fryseposer?"
Gro: "Jo, det har jeg gjort før. Jeg har taget nogle med herned. Du kan godt få nogle stykker."
Nette tænker og ser uskyldig ud: "Nu rabler det vist ikke bare for Gro men også for mig. Det er da bimseskørt."
Nette: "Tusind tak det vil jeg godt prøve. Bare på de meget sarte som Salet og Willestrup".

Som sagt så gjort. Jeg har ca. 26 roser i min lille have. Mest engelske og historiske men også nogle få andre i form af renaissance, tehybrid og en australsk klatrerose. ALLE på nær én (Odyssey) er meget fyldte med en trilliard kronblade. Jeg har en forkærlighed for de fyldte boldformede. Vidunderlige er de - men regnvejr kan de så afgjort ikke lide.

Nu kan jeg jo ikke suse rundt og sætte plastikposer på alle mine roser med knopper og blomster, men mosrosen Salet, som jeg synes er supersmuk - men sart i regnvejr - og Willestrup fik lige regnfrakker på ....... som en prøve.

I dag var jeg lige ned og kigge. Jo, det virker skam. Se blot:
Willestrup med regnfrakke


Samme Willestrup uden regnfrakke
Dette opstammede eksemplar har forresten blomstret til den store guldmedalje i år. Jeg gav den regnfrakke på igen efter at have taget billedet.

Mosrosen Salet
Salet blev plantet sidst på sommeren i 2010 og har mange skud med mange knopper. Kun nogle af dem fik regnfrakker på.

For et par dage siden hoppede endnu en rose op i vognen. Den duftede himmelsk og lod til at være særdeles krukke-egnet, da den ikke bliver så høj, selvom blomsterne er store og flotte. Farven er ikke blå, som dens navn indikerer, men en dejlig kold lyserød. Her er eksempler på de 3 blomsterstadier: knop, lidt udsprunget og fuldt udsprunget:
Den kommer til at stå i en krukke på terrassen under tagudhænget. Duften er også helt på højde med f.eks. Githa, synes jeg. Stærk men frisk. Rosen hedder Blue Parfum.

16 kommentarer:

  1. God ide hvis det virker - for det er da bare drøn ærgeligt når de begynder at rådne op på grund af fugtighed inden de får lov at feste :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  2. Ha ha man skulle kunna pröva parasoll kanske ;-)
    Vilken rolig idé plastpåsar fniss
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  3. Slet ikke nogen dårlig idé :)

    SvarSlet
  4. Det kan være, det skal afprøves. Jeg har også Salet, den er ikke køn i meget regn. 2. blomstring er faktisk bedre, så må vi håbe det bliver mere tørt i august. Jeg har i øvrigt også Blue Perfume, men den har nu aldrig været den store succes hos mig. Der kommer ikke mange knopper i den, desværre.

    SvarSlet
  5. Ha, ha Nette og Gro I er altså gode:0) Det ser jo rigtig fint ud -i hvertfald uden poser, jeg gad godt se folk der stopper op og studser når de passerer jeres haver og roser med regnfrakker!

    SvarSlet
  6. Ja Lisbeth, det første spørgsmål til regnfrakkerne fik jeg i formiddags. En nabo (uden have) kom ned til haven for at stille mig et spørgsmål. Mens vi stod og talte, holdt hun pludseligt inde midt i en sætning, og efter nogle sekunder spurgte hun: "Hvorfor har dine blomster plastikposer på?". Hertil kunne jeg så svare: "Fordi de bliver grimme i regnvejr." Dyb stilhed ....... hvorefter hun genoptog samtalen om det, hun var kommet for at tale med mig om. Hahahahahahahaha. Jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg holdt masken over hendes ansigtsudtryk som klart udtrykte "Du godeste damen er er blevet tosset".

    SvarSlet
  7. Det er da en fin idé :) Hvis det er lige op til Åben Have og min St. Swithun er perfekt, så bliver den skam dækket af en kæmpeparaply. Rosen står i et stativ, så det er faktisk nemt - og den er SÅ smuk, når den ikke har fået regn.
    Min far kontruerer næsten hvert år en overdækning til sin R. hemispherica Flore Pleno - den svovlgule, fyldte rose. Den tåler nærmest ikke en sky på himmelen!
    Så fortsæt du bare med dine fryseposer - du er ikke den eneste skøre havetosse i denne verden :)

    SvarSlet
  8. GRO GRINER BARE DERUDAF :-D JA VI er fuldstændig sindsyge .... med roser ;-) så hvad gør man ikke for dem!
    Jeg tro det har reddet dem ;-D
    Knus

    SvarSlet
  9. Nej, hvor er I altså bare sjove :-D Jeg elsker skøre havemennesker som kan finde på sådan noget.
    Jeg kan lige forestille mig hende spørgerens ansigt... ha ha :-D

    SvarSlet
  10. Smuk rose du der har fået købt. Held og lykke med den.
    Den med plastikposer "regnfrakke" har jeg godt nok aldrig hørt før. God ide`. Godt der er nogen, der er opfindsomme.

    SvarSlet
  11. hhhmmm... en sjov idé som nok er værd at huske på...

    SvarSlet
  12. Tomato tomato potato potato rosedamer posedamer
    :-)

    SvarSlet
  13. Hej Nette

    I er bare geniale i to haveveninder. Jeg grinede virkelig over jeres ide´, men kan godt se det for mig, hvis man ikke har alt for mange roser. Og hvis solen så skinner lidt mellem bygerne, ligner det fast arbejde.

    Haven i Randers ville være et oplagt mål, hvis i igen skal på tur.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  14. He, he, det har jeg vist ikke set før - god idé ;-)

    SvarSlet
  15. Hvor er det herligt at vende hjem fra ferie, starte forsigtigt på bloglæsning og så finde denne skønne - men absolut fuldstændig VANDvittige regnfrakkehistorie! Det bliver sjovt at komme ud i det ganske, danske sommerland og opleve fryseposernes indmarch over hele linien ;o) Bortset fra det så er det altså superærgeligt at de skønne knopper går til så mååskeeeee.....
    Fniis fra Friis

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!