Haven

Haven
En lille have på 200 m2

torsdag den 30. juli 2015

Lidt dit og dat

Jeg bliver så glad, når et eller andet pludseligt dukker frem, som jeg havde glemt lidt. Selvfølgelig kigger jeg næsten dagligt på diverse planter i haven, for med så lille en have er der ikke meget som undgår ens opmærksomhed. Alligevel bliver jeg ofte overrasket, når planterne springer ud i blomst.
Filipendula Rubra "Venusta"
Sådan var det også i dag med mjødurten Venusta. Løvet ligner grangiveligt marihuana, men det er det altså ikke. Det er atter en lyserød candyflos sky, som jeg ikke kunne stå for. Den skulle egne sig mest til store haver, men det kunne jeg ikke tage mig af, da jeg købte den, for saksen er vel opfundet. Den står i halvskygge og er ikke blevet 2,5 m høj, som den vist kan blive. Den holder sig på de ca. 150 cm.
Lige over for står lidt blandede syrlige bolcher i krukker. Det er cleome, senoria rosalita, hosta, petunia Picasso, verbena, hortensia og limefarvet helicrysum petiolare.
Lupin Pink Javelin
Jeg såede Pink Javelin i foråret, og de er lige sprunget ud. De står i krukke på terrassen, så jeg kan sniffe dem, hver gang jeg går forbi. De dufter nemlig skønt.
Denne dejlige hortensia var halvdød, da jeg købte den sidste år. 
Den er blevet lidt forkælet og er blevet stor og flot i år. Yndige blomster med yndig farve.
Dværgfersken
Sidste men ikke mindst går det fremad med mit lille ferskentræ. Det er ikke en gang blevet forkælet, siden jeg købte det sidste år. Det trænger til ny jord og ny krukke, men har sat MANGE frugter i år. Troede ellers at jeg skulle ud og lege bi i foråret, for det blomstrer ekstremt tidligt, før der er mange insekter på vingerne. De må have været henne og kysse blomsterne, uden at jeg har set det, for jeg har måtte fjerne mange frugter, for at give de tilbageblevne en chance. 
Der skal være noget spiseligt i en cottagehave, og hos mig er der kirsebær, efterårshindbær, jordbær, æbler og nu også ferskner. Ikke meget når op i køkkenet, for jeg guffer det, inden det når så langt.
REDIGERING:
Nærbillede af lime Helicrysum Petiolare taget her til aften. Ønsket af Ulla.

14 kommentarer:

  1. Du imponerer mig virkelig hver gang jeg læser med her, Nette - at du også har så mange spiselige ting i din lille bitte have - at du har en stor mjødurt - osv. Helt utroligt.
    Limegrøn helicrysum petiolare - det har jeg ikke set før - giver du ikke et nærbillede?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da. Men du må vente til i morgen. Det er begyndt at blive tidligt mørkt! :-(

      Slet
    2. Hej Ulla

      Jeg har sat billede ind herover som ønsket :-)

      Slet
    3. Ja, den er også smuk - passer fint til det stærkt lilla i omgivelserne. Tak :)

      Slet
  2. Hvor ER den mjødurt smuk! Sådan én vil jeg ønske mig i fødselsdagsgave :-)

    SvarSlet
  3. Kære Nette, det ser så dejligt ud! Din hjemmesåede Pink Javelin er helt skøn, tænk at den blomstrer i år hvor du har sået den.
    Godt at du har tyndet fersknerne så der er nogle at guffe de ser lækre ud. Det er dejligt med spiselige sager i haven som man kan nippe af hen på sommeren. Jeg har købt den efterårshindbær som du også nævnte sidste år og jeg har haft lidt bær allerede, de smager så godt at jeg vil have nogle flere planter:-)

    SvarSlet
  4. Imponerende med dit lille ferskentræ, så må jeg da også kunne presse sådan en fætter ind i min have.
    Mjødurten har jeg fået presset ind, har dog selv sået den og venter stadig på blomstring. Den skulle dog blive hvid og jeg håber ikke den agter at blive 1,50 m høj... det har jeg ikke bestilt!! ;o)

    SvarSlet
  5. Jeg faldt også for mjødurten, den må indføres, tak for præsentation. Lækkert med lidt spiseligt i haven, og flot fersken, frugt kan jeg bedst lide direkte fra planten, og i år skulle der blive mulighed for at smage noget, hvis jeg, fortsat, kan styre tålmodigheden med at flytte træerne;-)

    SvarSlet
  6. Hej Nette.Smuk mjodurt.....................den kender jeg slet ikke.men der skal jo også være plads til noget nyt.
    Jeg synes det lyder spændende med et lille ferskentræ.Det skal vel indendørs om vinteren?
    Rigtig god solskinsdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Jette, Jeg satte det i vinters ind i mit grønne drivtelt, som jeg slår op om vinteren. Det står i krukke og er ikke særligt stort. Det blomstrer meget tidligt om foråret, hvilket betyder at frost kan ødelægge blomsterne. Man skal altså ikke sætte det i knaldende sol for tidligt, for så springer det ud tidligere. Ved ikke om du forstår, hvad jeg mener. Men det korte svar er: Nej, det skal ikke ind om vinteren.

      Slet
  7. Det er altid dejligt at blive overrasket, uanset om haven er lille eller stor ;-), det ser skønt ud i din have, det er lige før jeg kan dufte det :-), kh Margit

    SvarSlet
  8. Mjødurt, sikke en dejlig sukkersag - som en candy floss

    SvarSlet
  9. Hej Nette, jeg har været fraværende på bloggen i nogle dage og så har du serveret Candy Floss i mellemtiden :o)) hold nu op altså, hvor er den lækker.
    Mon ikke jeg kan finde et stykke med bar jord (det skulle ikke være så svært) og få sådan en lyserød sky ind i mit liv, med fare for at tænderne vil løbe i vand hver gang jeg ser den. Jeg elsker nemlig Candy Flos :o))
    Du kan altså noget med de planter og blomster :o))

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!