Haven

Haven
En lille have på 200 m2

tirsdag den 21. juli 2015

En helt vidunderlig dahlia

Dahlia, eller geoginer som de også hedder, er så utroligt forskellige, at det kan være svært at tro, at de alle tilhører samme art. De mange og meget forskellige dahlia kan være charmerende på hver sin måde, men man får som regel sine favoritter. Mine dahlia står altid i krukker, og sidste efterår fik jeg desværre ikke taget knoldene op i tide, så i år er jeg begyndt forfra.
Stoltze von Berlin
En selvskreven dahlia hos mig. 
Men i år er der flere nye, som tegner godt.
Jeg har allerede vist flere af dem i indlæg denne måned.
Dahlia Impression Famosa
De første blomster på denne nye dahlia var meget blege i farven, men nu har de fået en skøn violet farve. Det er en rigtig sød dahlia.
Men dette års store dahlia overraskelse hos mig er denne. Jeg tog billederne med mobilen i dag:
Dahlia Wizard of Oz
Den er netop sprunget ud
Den dejlige lyserøde pastel med den lysegule / creme midte er dejlig.
Den må jeg have en masse af næste år. (Jeg synes, at den er endnu dejligere end Stoltze).
Jeg har stadigt adskillige dahlia, som endnu ikke er sprunget ud, 
men uden glashus og varmt vejr, kan det vel ikke være anderledes.

8 kommentarer:

  1. De er godt nok smukke, især den sidste. Helt fantastisk. Tak for inspirationen.

    SvarSlet
  2. Jeg har også Stolze von Berlin, men ham tryllemanden må jeg da vist have fingre i til næste år. Hvor køber du Dahlia henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tryllemanden er så lækker, at han er svær at få øjnene fra. Jeg køber mine dahlia i henholdsvis Bilka og Aldershvile Planteskole. Sidstnævnte har et KÆMPEMÆSSIGT udvalg. Bilka har også mange lækre at vælge imellem. Jeg tror nu nok, at Wizard of Oz er en af Dalby-dahliaerne fra Bilka. Skiltene ligger nede i haven. Jeg er meget spændt på nogle af de nye, som endnu ikke er sprunget ud.

      Slet
  3. Vackra Dahlior, och Wizard of Oz kan förtrolla vem som helst.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  4. At en blomst kan være så smuk og strunk, er enestående.....flot, har du set den udsendelse hos Søre Ryge
    der får drengekoret ud og plukker alle Dahlierne og strør dem udover flyglet alt imens der spilles god stemningsmusik....smukt må jeg sige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, Grethe, det har jeg ikke. Men jeg har hørt om den :-)

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!