Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 22. januar 2011

En have i forandring

Lad det være sagt med det samme: Jeg er IKKE den store fotograf ...... mere en slags "sigt-og-skyd" person. Her er en lynopsummering fra 2009 til nu:


Tehuset malet færdigt udvendigt Nyt hegn til den ene nabo delt op i to forskellige typer, men ikke malet endnu.  

Foran huset er det meningen, at der skal være en lille lækker terrasse. Billedet er fra august 2009. Den midlertidige belægning blev lagt ved hjælp af to søde kvindlige naboer på et par timer!

Fejlene fortsætter ........



Her var det meningen, at nettet skulle udgøre den ene terrassevæg, som skulle dækkes med kaprifolie. 3 blev købt. Bunden blev tilplantet med The fairy bunddække roser og kantet med lyserøde lavendler. Kaprifolierne ville ikke som jeg, og blev flyttet i efteråret 2010.

Det afholder os dog ikke fra at råhygge og indtage masser af dejlige måltider på terrassen. Hegn blev malet færdigt i sensommeren 2009.
Haven blev tilplantet med 14 forskellige lyserøde roser. Hovedsagligt historiske og Austin typer. Dertil kom en masse romantiske stauder som violfrøstjerner, akelejer, digitalis, en mængde storkenæb, iris, høstfloks,nøkkeroser til det lille vandhul mm.
Øverst til venstre ses The Mayflower, øverst til højre en "type-undtagelse" klatrerosen Nahema, nederst til venstre lyserød digitalis Camelot, nederst til højre akeleje Nora Barlow. 











Jeg har fået en god idé (tror jeg nok), til hvordan den lidet kønne plastickant på minidammen kan gemmes, men det bliver først afprøvet til foråret i 2011. Alle planter omkring vandhullet er hvide. Bedene er blevet udvidet i efteråret 2010 siden dette billede.

Når nu kaprifolierne ikke rigtigt brød sig om at stå her, måtte jeg finde på noget andet med nettet, indtil jeg kunne få det lavet om. Kaprifolier og The fairy er nu  fjernet og her satte jeg i stedet i efteråret 2010 3 stk. Austin St. Swithun, som også kan bruges som klatreroser. Jeg er MEGET spændt på, hvordan det kommer til at se ud i sommeren 2011.

Et troldetræ blev fældet i sommeren 2010 og gav plads til 4 nye lyserøde roser og en mængde lyserøde digitalis og stjerneskærme. Endnu en pæon, Myrtle Gentry blev der også plads til.  Austins Spirit of Freedom og Harlow Carr, mosrosen Salet og Poulsens Ghita blev alle sat i efteråret 2010. Oven over til venstre ses en nyplantet Harlow Carr.

 
Så kom november 2010. Haven putter sig for vinteren. Det er koldt og sneen er igen i år på vej tidligt. Kun kejserbusken oven for til venstre lader til at trives i råkulden.

Så er det godt, at man kan hygge sig inden for i haven, inden man forlader den, når mørket og kulden pludseligt er kommet snigende.

1 kommentar:

  1. Hej Nette

    Tak for kikket, jeg kan se vores kolonihavehuse har samme stil. Det er inspirerende at se, og følge din haves udvikling.

    Havehilsner

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!