Haven

Haven
En lille have på 200 m2

søndag den 1. maj 2011

Hvad mon det er for en?

For ca. 3-4 uger siden var jeg en smut i Bilka og rive lidt ned fra hylderne. Der røg en enkelt træpæon ned i kurven. Jeg ved stort set intet andet om træpæoner, andet end at de skal plantes dybt ligesom roser, men det kan Claus Dalbys nye bog evt. råde bod på.

Hvis I kigger på mit "rode-indlæg" fra den 18. april kan I se den knop, som jeg har gået og kysset lidt på. I forgårs sprang den ud! Jeg har holdt mig fra træpæoner, da jeg troede, at de blev til kæmpebuske. Denne stod i Bilka og råbte "prøv mig" efter mig. Desværre skriver Bilka INTET om, hvilken træpæon, det er. Blot "Træpæon - Paeonia suff.". Ja, det er jeg sågu godt klar over. DUH. Men HVILKEN er det mon?

12 kommentarer:

  1. Tja det er ikke nemt - jeg har den tanke at når der ikke står sortsnavn er det fordi der ikke er sikkerhed, evt. en hybrid. Jeg har tidligere købt pæoner i et supermarked og på disse stod der også bare Paeonia officinalis - de forædlede koster jo flere penge. Heldigvis er hybriderne også skønne og din træpæon ser skøn ud:))

    SvarSlet
  2. Åhhh, hvor er den skøn!!! Jeg synes du selv skal give den et navn. Hva' med at kalde den 'Nette's True Love', når nu du går og kysser på den :-))

    Jeg går selv og ser kærligt på mine 4 nye pæoner, der alle har fået knopper. Jeg glæder mig viiildt til de springer ud! :)

    Ønsker dig og din Beauty en rigtig god søndag! :)

    SvarSlet
  3. Skøn er den i alle tilfælde Nette....med eller uden navn. Tror Lisbeths betragtninger er rigtige......og hepper på Floras smukke navn :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  4. Jeg tror også du må "nøjes" med at glæde dig over den smukke blomst og blot bemærke at endnu et Bilka surprise køb ender lykkeligt.
    Henrik

    SvarSlet
  5. Jag har den oxå!Den har inget sortnamn utan det är den rena arten P.suffruticosa!
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  6. Hmmmm hybrid? ren vildart? Irriterende at Bilka ikke har skrevet det. Hvis Helena har en som ligner den, må jeg jo nok stole på hende. Tak Helena.

    Mht. Floras forslag til navngivning, slår jeg til og kalder den "Nette's true love". For både løv og blomst er smukt. Og så er jeg lidt knotten på mine roser disse dage.

    SvarSlet
  7. Ja, den ser da skøn ud - held og lykke med din nye kærlighed ;-)

    SvarSlet
  8. :-D husk nu at give dine Roser noget LOVE også - ellers ender det jo ligesom `Septer d`ile`var det nu sådan man staver det ? Du ved havd jeg mener. :-)
    Men din nye kærlighed er bare SKØN !!!
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  9. Ligegyldigt hvad den hedder, er den underskøn.
    Har selv en del planter, jeg ikke ved hvad hedder, men det giver nu ikke skår i glæden.
    Mange hilsner

    SvarSlet
  10. Hvor er den flot :-) Jeg har ønsket mig en træpæon gennem flere år, men har endnu ikke fået anskaffet mig en.

    SvarSlet
  11. Kall den hva du vil, kjært barn har mange navn:)
    Vakker var den:)

    SvarSlet
  12. Jeg er jo i den heldige situation at jeg aldrig kan huske plantenavne hverken på dansk eller latin, - så skal jeg da ikke bøvle med det og kan derfor heller ikke tilbyde min assistance!!

    Held og lykke med din kærlighed, men gem nu også noget til roserne! Husk at de fortjener det og gammel kærlighed ruster aldrig :o)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!