Haven

Haven
En lille have på 200 m2

søndag den 2. marts 2014

Trængsel i køkkenvinduet

Et par såkaldte showaurikler har fundet vej til min vindueskarm ved køkkenvasken. Jeg ved ikke meget om disse små yndigheder. De findes i en del farver, men når sandt skal siges, er det langt fra alle farverne, som jeg er begejstret for. Selvom meget kommer an på sammensætningen, finder de brunlige og rustfarvede nok ikke vej til mig. Men disse lilla skønheder kunne jeg ikke stå for. De ligner næsten tegninger eller papirblomster. Jeg har de sidste par år bemærket dem på andres blogge, men endnu ikke forsøgt mig med dem. Jeg bliver vist nødt til at gå lidt på opdagelse på nettet, for jeg aner ikke, om de bør plantes ud i haven om kort tid, eller de skal blive i potterne og i læ om vinteren.
De står indtil videre sammen med lidt krydderurter og andre forårsblomster, men bliver om ikke så længe forvist til en drivbænk eller Kagehuset i haven, for nu varer det ikke så længe, inden vindueskarmene fyldes med jord, frøbakker og hvad sig dertil hører af uskønheder.

13 kommentarer:

  1. Å så mye fint i dine krukker!
    Det oser av VÅR i luften ;)

    Ha en flott dag!

    Klem Camilla.

    SvarSlet
  2. Ja det er fantastisk hvad gartnerne nu om dage kan fremdrive. Kan godt forstå du faldt for dem. God søndag.

    SvarSlet
  3. Sikken en dejlig "udstilling" du har der i vinduet :) Jeg har forsøgt at plante showaurikler i haven. Min erfaring er, at de ikke er hårdføre.

    SvarSlet
  4. Sød opstilling du har lavet :-)

    SvarSlet
  5. skøn aurikel og fin opstilling:-)

    SvarSlet
  6. Flot stilleben, du har lavet :-)

    SvarSlet
  7. Mine aurikler står i haven og kan fint klare sig. Men mine har tykke blade i forhold til dine. Men det er jo primulafamilen, så bare plant dem ud.

    SvarSlet
  8. Tusind tak for roser og uddeling af erfaring med primula. Jeg fik smil på læben, da jeg læste Bente Holsts kommentar, for jeg er afgjort ikke noget naturtalent, når det gælder stilleben. Så jeg tænkte "Nå, er det det jeg har lavet ;-))".

    SvarSlet
  9. Sikke en frodighed du har i vindueskarmen. Showauriklerne er så søde, men du har ret der er stor forskel på de forskellige.
    Jeg købte to meget mørke sidste år, de ser ud til at have klaret sig i drivhuset. Jeg har heller ikke forstand på dem, men må prøve mig frem.
    Hyg dig:O)

    SvarSlet
  10. Hej Nette.Jeg har heller aldrig haft de fine showaurikler..........med smukke er de.Og en fin opstilling du viser fra din vindueskarm.Jeg har lige vist to pink etage primula..........de er også skønne.
    Og alle mine ryger i haven .........og klarer sig fint.
    God søndag aften knus Jette

    SvarSlet
  11. Hvor er det dog en lækker vindueskarm du har fået "banket ned" Nette :)

    SvarSlet
  12. Tak igen for fine kommentarer. Jeg havde behov for lidt forår indendørs. Det myldrer med vintergækker - både dobbelte og enkelte - samt erantis i haven, men de fleste blogs har på nuværende tidspunkt vist en myriade af billeder af disse. Der er også masser af løgplanter, som er ved at mase sig op i lyset, men ....... helt ærligt ser det stadigt en smule brunt ud i haven. Så derfor måtte der gøres noget.

    SvarSlet
  13. FUNDEEEEET!

    Jeg tog Claus Dalbys bog Mit haveliv ned fra hylden her til aften, for det forekom mig, at han havde skrevet noget om showaurikler. Ganske rigtigt. På side 128 og 4 sider frem er der beskrivelse af, hvordan han behandler dem både sommer og vinter sammen med dejlige fotos. Der er for øvrigt også beskrivelser og billeder af andre primulaer.

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!