Haven

Haven
En lille have på 200 m2

mandag den 22. april 2013

Knibeøvelser

At knibe eller ikke at knibe. That is the question. Som jeg ikke kender svaret på. Ja, jeg ved jo godt, at man skal knibe lathyrus
Lathyrus Janet Scott og Cupid Pink i baggrunden. Er knebet første gang.
Jeg ved også, at man skal knibe Cosmos Gloria
Disse Cosmos er ikke knebet endnu. De eneste af mine frølinger, som er blevet lidt ranglede.
Jeg har ikke så meget at sammenligne med, men tror at mit plantelys har haft en virkning.
Nu kommer de store spørgsmål til alle jer kloge og erfarne bloggere derude:
Skal man knibe snerler? Her er det Ipomoea Split Second
Rosenslynger. De er laaaaangsomme. Skal de knibes, når de bliver lidt større?
(Hvis de nogen sinde bliver det)
Skal disse studenternelliker knibes, når de bliver lidt større?
Hvad med fjernelliker? Skal de knibes?
Og hvad stiller jeg op med disse Malva Sylvestris? Det ser ikke ud som om, at de skal knibes,
men jeg er et stort ?
Nu da I er ved at blive trætte af at se på mine frølinger, må jeg spørge: Hvordan gør man med
frøkenhat og tagetes?
 
Sidst men ikke mindst såede jeg klokkeranker forrige år,
men kan da ikke huske en lyd af, om jeg kneb dem?
Hvide klokkeranker. Jeg såede dem i de grå såbakker fra Nelson Garden og priklede de fleste over i almindelige roottrainers med Claus Dalby jord fra Bilka. Jeg havde ikke plads til dem alle her, så nogle kom i tørvepotter
Bemærk forskellen i størrelse med dem ovenfor. De havde samme udgangspunkt og står ved siden af hinanden. Claus Dalby har ofte sagt, at man ikke må gå for hurtigt op i pottestørrelse, hvis man vil have store planter hurtigt. Det ses tydeligt på de to sidste billeder. Nu er det ikke fordi jeg ville have store planter hurtigt (!), men sådan blev det.
 
Jeg håber meget, at der er nogle, som kan give mig et tip eller ti.

16 kommentarer:

  1. Desværre Nette er jeg lige så meget novice ud i såkunsten som du er. Vi må håbe andre har gode råd til dig.
    Jeg følger med på sidelinien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv og det med at følge med får du vist ikke noget ud af. Enten er alle lige så uvidende, som jeg, eller også gider de bare ikke svare. Hvor katten er Claus Dalby, når man har brug for ham, spørger jeg bare lige om.

      Slet
  2. Hej Nette,
    Jeg ville ikke knibe snerler, rosenslynger, klokkeranker og dine malva sylvestris. Studenternelliker får hugget her ved mig, cosmos ligeså. Ved ikke helt med dine nelliker, de vokser jo i forvejen som små puder ...
    Du spørger også om frøkenhat og tagetes. Husk ikke at så dem for dybt og husk at frøkenhat er ret varmekrævende. Dem ville jeg også knibe, men ikke tagetes. De forgrener sig efterhånden som de visne blomster pilles af :-)
    Men heller ikke jeg er ekspert! Kan kun svare hvad jeg selv gør. Held og lykke med det hele. Du er allerede godt med og foran mig ...
    Kærlig hilsen Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for svar. Det giver lidt mening. Mine frøkenhat og tagetes trænger til at blive priklet, selvom de kun har fået et rigtigt bladpar. Jeg er har desværre raget en virus til mig, så jeg er syg med feber. Al planlagt plantnusseri er derfor sat på hold. Jeg har slet ikke tid til at være syg!

      Slet
  3. Jeg kører efter princippet ´Er du i tvivl, så knib´, det virker.

    Klokkeranker i hvert fald ja.

    Men jeg bruger også det med at knibe, som en måde at forsinke blomstring på, ikke kun for ´buske´ planten.

    God fornøjelse, selv er jeg ´bagud´ med at så.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha-ha. Mon det altid går godt? Det med at sætte dem tilbage kan jo blive en nødvendighed.

      Slet
  4. Med klokkerankerne er jeg fan af Claus Dalby's klokkeranke-skole fra et par år siden...
    Men SÅ langt er mine FÅ spirede klokkeranker SLET slet ikke - og ja rosenslynger er SÅ laaaaaaaaaaaaaaaaaangsomme....... SNORK!
    Så er der anderledes fut i mine solsikker heldigvis

    SvarSlet
    Svar
    1. Underligt nok lå der ingen solsikker i min creme CD pakke fra Bilka, som der skulle have gjort! Men hvor der handles, der spildes. Til gengæld har spireprocenten på klokkerankerne været næsten 100 %. Jeg har min tvivl om, at rosenslyngerne skulle blive 2 m på en sæson. Så skal de da lige pludseligt komme i tanke om, at de skal gro.

      Slet
  5. Interessant at se så klart et bevis på at det er bedre at potte om en ekstra gang. Jeg elsker at potte om, så mig passer det fint ;) Ved knibeøvelser, ja så er jeg er enig i ja til cosmos og nej/ikke nødvendigt til malva. Snerler og slynger tror jeg nok du kan, men jeg er en klovn til at skrive ned og har en skidt hukommelse. Til gengæld er Google min ven "knib ipomoea" osv ;) kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemette du må have oceaner af tid dit heldige asen. Det er ikke så meget fordi, jeg ikke kan lide at potte om. Det er mere noget med tid. Mht. at Google lige netop dette, er det ikke så hensigtsmæssigt, men ellers er Google min ven.

      Slet
  6. Hej Nette.Ja! jeg er også lidt på herrens mark med hensyn til at knibe.Har allerede gjort det to gange på mine lathyrus.og når jeg synes at planterne bliver for lange ja! så kniber jeg.
    Men jeg synes at alle dine frølinger ser fine og sunde ud.Surt med den virus.......rigtig god bedring.
    Har selv lige fået lavet en ny tand til 8,200 kr.Øv.Men nu må jeg ud og få malet mine højbede.....er blevet færdig med
    pergolaen og mit nye bed.God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil bare lige sige at jeg har valgt Alfred rosen.......håber de vil blive rigtig flotte.

      Slet
    2. Tandlægeregninger har fanden og den danske stat skabt! Æv. Tror måske at jeg bliver nødt til at knibe mine ipomoea på et tidspunkt, for de er lidt vilde i timen.

      Jeg trissede lidt ned i haven i min febervildelse i dag, og det var vist en dårlig idé, for jeg fik øje på al det, jeg burde gøre NU, men ikke kan. Suk.

      Bare vent til du dufter til madammen. Den er YNDIG og dufter himmelsk!

      Slet
  7. Nu har jeg godt nok sået og knebet i mange år, men sådan lige planteart for planteart kan jeg ikke sige om de skal knibes eller ej. Det gode ved at knibe Lathyrus er at de skyder nye skud helt nede fra basis under jorden, så man får flere ranker og ikke bare en lang pistling. Det ved jeg ikke at andre planter gør.
    Generelt kan næsten alt knibes, og jeg synes at Hanne siger det så fint i sin kommentar.
    Jeg vil f.eks. knibe mine Zinnia når jeg planter dem om for at give kraften til rodsætning. Snerlerne og klokkeranke vil jeg knibe for at det ikke skal blive meterlange inden de skal plantes ud på blive stedet. Dine Malva ser fine ud - korte og dejlig grønne, men hvis de var blevet ranglede ville jeg også tage toppen af dem - kun for at undgå at de knækker i vinden når de udplantes o.s.v.
    Men der er ikke et krav om at planter skal knibes de skal nok blive smukke allesammen alligevel;)
    Jeg vil nødig ud i en "Søren Ryge" som han for nylig har været ude i med nogle birketræer.
    Rigtig god bedring, hvor er det irriterende og ubelejligt med sådan en forkølelse, kunne den ikke have arriveret da sneen lå tykt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Lisbeth, du ved så meget :-) Tak for svar. Det med lathyrus er jeg klar over, og de er allerede blevet knebet, og skyder helt nede fra. Mine Zinnia skal lige have et bladpar mere, inden saksen kommer frem. Eftersom der er en hel måned til udplantningstid, må jeg nok give i hvert fald snerlerne saksen. Ellers må jeg sige, at mit plantelys nok har virket. Planterne er ikke løbet i vejret og ser sunde ud. På nær mine Cosmos. De har lange røde ben. Jeg er meget, meget, irriteret over at være banket ned af virus. Har det rigtig skidt og er ved at blive idiot af tilsyneladende ikke at være i bedring.

      Slet
  8. Hej Nette!
    Jeg har sået Rosenslynger i mange år, og har aldrig knebet dem. Til gengæld sår jeg altid flere frø i samme hul eller potte. Jeg har dem aldrig enkeltvis, som det ser ud til på billedet, at du har.
    Klokkeranker har jeg med godt resultat knebet, da de spirede usædvanlig hurtigt allerede i midten af marts.
    Hilsen
    Ida

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!