Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 14. april 2012

Der er så meget, jeg ikke ved

Jeg måtte le lidt i går aftes, da jeg læste, at Claus Dalby har styr på alt, hvad der er i hans fantastiske bede. Han hentydede selvfølgelig til forventningens glæde, når man har et billede for sit indre blik, selvom væksterne ikke er kommet helt op endnu.  Hele min have med Kagehus, terrasse, haveskur og bede kunne ligge i et af hans mindre bede. Alligevel er jeg ikke helt sikker på, hvad det er, som er på vej op af jorden. F.eks.:
og

og



Jeg gemmer skam mærkater og skriver ned, men når jeg står og kigger på jorden - ja - så er jeg i tvivl. Problemet er bl.a. at det ikke kun drejer sig om min hukommelse, men om at der er ting på vej, som jeg ikke selv har hverken plantet eller sået. Øverste og nederste billede tror jeg har sneget sig med fra Tante Grøn i det Nordjyske, da jeg var på besøg i sommers og nogle af hendes frække planter hoppede op i favnen på mig. Men aner ikke om det er tilfældet. Øverste billede har jeg ikke et bud på, hvad er. Mellemste kan være kvæsurt, som jeg købte hos Staudefeen, og det nederste ...... ja, det ligner bladene på tvetand, men jeg har ikke plantet en tvetand af det udseende der, så tiden vil vise, hvad det er. Og nej. Det er ikke mynte.

Så har jeg lidt mere styr på det hvide vandhul:
Her suser 4 guldfisk rundt, som har overlevet vinteren.
På mystisk vis. 

Af sidste sommers 8 stk. guldfisk tog jeg 4 inden for i min søns gamle akvarium og lod 4 blive i vandhullet. Jeg har fisk, fordi jeg hader myg. De får mig til at ligne elefantmanden, og det er jo ikke sjovt. Mere om fiskene en anden gang.

Jeg har købt løg og knolde, som jeg ingen tidligere erfaring har med. CD har lavet en fin forklaring på de produkter, som han har peget på til Bilka. På en står der noget om pottestørrelse men de andre - ??? Så da jeg er nødt til at lave krukkearrangementer på grund af naboer med "skovbund", er jeg nødt til at have krukker langs alle sider, hvis jeg vil have vækster der. Men hvilke krukker til hvilke vækster? Ak-ja. Der er så meget jeg ikke ved. Én ting ved jeg dog. Og det er, hvad dette møgmodbydelige stads er, som vælter ind til mig fra alle sider :( Og gør mig arrig ..... og umanerligt sur! Så nu må jeg ud og luge langs kanterne. Igen igen igen igen igen igen igen.




26 kommentarer:

  1. Jeg kender godt til det grønne stads, som vælter ind fra naboerne.
    Mine 3 naboer, har også "skovbund"
    Hvilket er møg surt, når man man selv passer sin have, og ikke har det "grønne stads" i bedene "endnu".
    Håber du har held med at holde det nede. Jeg bruger meget tid på, at "følge rødderne" tilbage. Hvilket gør, at jeg har styr på det endnu.
    God dag til dig fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer så meget skvalder ind på alle 4 sider, at det er HELT umuligt :( Det forårsager, at en stor %-del af min lille have ikke kan bruges til planter! Da jeg havde en havearkitekt ud for at se på haven i forbindelse med omlægningen i 2009, sagde hun, at det eneste jeg kunne gøre var, at holde et bælte af græs, som kunne slås på siderne. Det har jeg - heller - ikke overholdt. Så krukkerne må klare det.

      Slet
  2. God arbejdslyst, det skulle jo være ret så helbredende at luge!!!!!

    Jeg er jo en ret stor have, så der er plads til de område, hvor skvalderkål er nogenlunde ok, og områder hvor de er forbudt (det lykkedes ikke altid).

    SvarSlet
  3. Kan ikke hjælpe dig.. men så bliver det jo ekstra spændende! Det er nok godt at vide lidt om meget og meget om lidt... man kan jo ikke være ekspert i alt! Surt med skvalderkålet, der åbenbart ikke respekterer skellet! Men så igen, du kan sælge det til Irma og tjene en formue, har du set hvad de tager for sådan en lille pose.. jeg griner lidt. Den var ikke gået i Jylland!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja ...... så må jeg være rig :0)

      Slet
  4. Jeg blev nødt til at læse overskriften tre gange, - og alligevel troede jeg ikke helt på den!!! Efterfølgende sneg sig et lille-bitte Tø-hø ud af min mund, - hvordan kunne det nu ske!!
    Men søde Nette, en dag bliver du også en gammel, klog og drønerfaren havequinde, som kender sine plantebørn på travet og kan slynge latinernavne ud i rå mængder. (Nu kom der igen et Tø-hø ud af min mund....)
    Jeg vil glæde mig til at høre mere om dine susende fisk, og vil også gerne vide om de 4 i akvariet også suser rundt.

    Mer' Tø-hø fra fru FNIIIIS

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså fru Fniis. Strengt taget er det ikke mine plantebørn, for jeg har ikke haft en dyt med dem at gøre. De er kommet helt af sig selv uden at få lov!

      Slet
  5. Træls at naboen ikke har forståelse for hvor træls det er med skvalderkål :(
    Jeg har også alt skrevet ned for jeg kan heller ikke huske hvad de forskellige stauder hedder. Nogle er lette at genkende og andre måske så nye at man ikke lige har fået dem ind i hukommelsen.
    Go' weekend til dig Nette :)

    SvarSlet
  6. Hej. Uha skvalderkål kan vi godt undvære! Jeg har sat planteskilte ved alle mine planter i bedene, for jeg kan simpelthen ikke huske hvad der er hvad. Planteskiltene er også en god markør for hvor stauderne kommer op. Hvis jeg ikke kan se det, så kan det være, jeg tror, det er ukrudt og så ryger det jo ud. Så løsningen for mig er planteskilte. Når først stauderne er kommet op så kan jeg godt se forskel på dem, men jeg kigger ofte på skiltene for at være helt sikker.
    Rigtig god aften.

    SvarSlet
  7. Hej jeg bruger nu også skilte men nok mest fordi jeg samler og så det rart med hjælp til hvilken jeg allerede har .
    Men som fru Friis skrive rmed årerne blive det nemmere.
    Både med det latinske og genkendelsen.

    SvarSlet
  8. Svar
    1. Kan godt huske fra i sommers, at de fleste af dine planter hed "jaaaaa.......". Det er jo noget af en bedrift. Så fnis du blot.

      Slet
  9. Jo flere planter, der sniger sig ind i haven, jo større udfordring er det at huske hvem der er hvem :) Jeg finder pæne, flade sten og skriver navnet på planten med tyk, permanent tush.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lader til at flere bruger skilte, men denne idé er da en fantastisk sød idé.

      Slet
  10. Ja, det kan dælme godt være svært at genkende de kære planter. Men jeg kan trøste dig med at det bliver nemmere med årerne. Til gengæld bliver man så mere glemsom :-)
    Kunne den øverste være Phlox eller kattehale? Og det tredje kunne være en agastache. Men jeg er bestemt ikke sikker.
    Hvor er det vildt at de fire guldfisk har overlevet i din lille dam. Tillykke :-)
    Alle mine 5 overlevede også, men min dam er jo også meget dybere.
    Er det hesian du har svøbt over kanterne rundt om bassinnet? Det er en god idé.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er hesian. Håber på at det bliver overgroet af alger osv. Mit vandhul er kun ca. 45-50 cm på det dybeste, så det er godt klaret, at de har overlevet en så kold vinter. Jeg har da også været nede med kogende vand mange, mange gange for at lave hul i isen, så de kunne få luft. Der har dog været perioder, hvor selv 2 kander kogende vand ikke kunne lave hul.

      Alle fisk har - indtil nu - overlevet i hullet. Én af fiskene i sønnens gamle akvarie begik selvmord, men de 3 andre er store som dybvandshajer.

      Slet
    2. Du har sikkert ret!

      Den første er nok kattehale! Vidste ikke lige hvordan sådan en ser ud fra starten :0) Lythrum virgatum måske for det hjembragte eksemplar fra Tante Grøn blev ikke så høj.

      Den sidste kunne sagtens være agatache som både du og Lisbeth foreslår. Løvet dufter overhovedet ikke. Jeg ved, at min havenabo, Gro, har haft indianermynte, så hvis den er villig til at så sig selv kunne det sagtens være. Den er ikke hjembragt fra Nordjylland, og jeg har afgjort ikke selv plantet den.

      Slet
  11. Kære Nette, det er en virkelig spændende tid lige nu og det er udfordrende at kunne huske ALLE de planter der myldrer op.
    Jeg holder lidt med Hanne om den nederste kan være Agastache og med dig om at midterste er kvæsurt.
    Jeg gemmer alle etiketter og frøposer og skriver op (før i Word) nu i en App (Evernote) hvilket bed de er plantet i, og så har jeg balladen når jeg pludselig har flyttet nogle stauder og ikke har vedligeholdt min liste. Jeg har tænkt på skilte og har set nogle i zink som kunne være fine.
    Jeg håber at Tanten kommer på banen og kaster lys over sagerne og at du så publicerer en opdatering. Ha en dejlig søndag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gemmer skam også alle etiketter og frøposer. Det er som du selv skriver ikke altid en hjælp :0)

      For tiden går jeg og stirrer efter Hewitt's Double som jeg satte et par stykker af i slutningen af sidste sæson. Jeg ved, hvor jeg har sat dem, men kan ikke se skyggen af dem. Bare de for pokker ikke er gået til.

      Ét af kendetegnene ved en cottage have er jo netop, at vildfarne, selvsåede planter får en chance, så de får lov at stå.

      Ville blot ønske at jeg kunne trylle naboernes skvalderkål væk.

      Slet
  12. Jeg kan ikke hjælpe dig med plantenavne, men har tænkt lidt på om du ikke kunne lave et højbed ved hækken i stedet for krukker. Jeg faldt over dette link, det skulle udelukke alt uønsket: http://www.youtube.com/watch?v=gseY2pFN3Fk&feature=related

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Flora, det vil jeg kigge nærmere på.
      Jeg er dog stadigt nødt til at luge langs alle kanter, da skvalderen ellers vil kravle ind i alle bede. Selvom haven er lille, er det nok ikke hensigtsmæssigt at lave højbede på 60 m. Jeg har ikke noget imod at luge lidt skvalder her og der, men jeg tror, at jeg skal tage nogle billeder og lave et indlæg. Det er helt ufatteligt.

      Slet
  13. Nette, kunne dette være en løsning; http://kjelds-corner.blogspot.com/2012/04/kampen-mod-skvalderkal.html

    SvarSlet
  14. Jeg kan ikke hjælpe.
    Jeg har slet, slet ikke styr på hvad mine planter hedder. Til at begynde med var det bare om at få så mange forskellige planter som mulig. Det er først i de sidste 2 - 3 år, at jeg er begyndt at interessere mig for planterne hedder.. Heldigvis er der mange flinke havefolk, der er villig til at hjælpe os havebloggere, der ikke selv kan.
    Håber du får hjælp.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  15. Ak ja, hvor jeg kender det - så bliver der plantet og lagt løg og jeg tænker at det kan jeg saaaaaagtens huske til foråret.................hallo, hvornår lærer jeg at min hjerne ikke kan rumme det hele?? Så jeg går også og lurer lidt på nogle af de spændende ting der pibler frem og kommer ind i mellem i tanker om at nåh ja, det var der jeg satte den. I år blev jeg fx. meget positivt overrasket da der piblede vibeæg frem, dem havde og har jeg absolut ingen erindring om at have sat. Til gengæld har jeg fåt meget gule tulipaner som jeg ved med sikkerhed at jeg IKKE har lagt.
    Skvalderkål er hos mig et udemærket bunddække under hækken, hvor den ikke kan komme videre fra. Men kan godt forstå din frustration, særligt i en lille have. Måske kunne du overveje at få banket et 30-40 cm dybt jern bånd ned til at holde det ude? Skvalderkål har jo et relativt overfladisk rodnet, så det burde kunne holde det ude.

    SvarSlet
  16. Tak for kommentarer og link til Taghaven, Landbohaven og Trine :-)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!