Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 27. maj 2017

Fuld fart frem

Varmen er endelig kommet, så nu farer det hele af sted som skudt ud af en kanon, og jeg halser efter for at nå det hele. Det er umuligt for mig, så hvis ikke jeg skal blive stresset, må jeg bare lade som om, at jeg ikke ser ukrudtet, stauderne der er blevet for store, og er ved at kvæle roserne osv. osv.
Jeg får ikke blogget så meget. I stedet napper jeg ind i mellem et billede med mobilen af noget af det, som fanger min opmærksomhed, og kaster det på Instagram, som så meget hurtigere og lettere. Desuden passer det fint til min impulsive natur.
Paeonia suffruticosa
Træpæonen blomstrer lidt sent i år. Det er første år, at den har så mange blomster.
Billedet oven for er taget i går.
Allerede i dag ser den således ud. 
Syringa Primrose
Det er også blevet syrentid. Og hvilken dejlig tid det er. Jeg stikker næsen i syrenerne flere gange om dagen for tiden. Den cremede skønhed her kan jeg næsten ikke få nok af.
Den står i en krukke på 3. år. Den trænger til en større krukke og ny jord.
Fuchsia Happy Wedding Day
De underskønne fuchsiaer jeg købte på Hampton Court Flower Show sidste år, er desværre gået til De Evige Blomstermarker i vinters. Måske fordi jeg vandede dem for lidt. Jeg havde pakket dem ind i bobleplast og sat dem ind i Kagehuset. Denne hænger i et kirsebærtræ, og hører til en af de frække planter, som hoppede op i kurven, da jeg for et par uger siden var på Aldershvile Planteskole
Når jeg en sjælden gang i mellem kaster mig i en havestol under træet, kigger jeg lige op i ansigterne på fuchsiaen. Jeg har skrevet, at det er Happy Wedding Day, men det er kun et gæt. Af en eller anden sindssyg årsag, skriver planteskolerne aldrig sortsnavne på fuchsiaer. Hvad er lige årsagen til det???? De skriver jo ikke bare "rose" på roserne f.eks.
Jeg har ikke helt fået styr på potter og krukker endnu. Jeg har tilbragt et par uger med at slæbe sommerblomsterne ind i Kagehuset om aftenen, og ud igen om morgenen. 
Nu da varmen er her, bliver de ude. Desuden er der nu adgang forbudt for jord og kryb i Kagehuset, som er blevet gjort grundigt rent. Mange af mine stauder trænger frygteligt til ny jord, 
men hvordan skal man dog nå det hele?
Kagehuset blev malet udvendigt sidste år. Jeg har brugt en fridag på at slæbe ALT ud af Kagehuset.
Jeg har ikke hverken strøm eller vand i haven, men jeg har trukket en ca. 80 meter ledning fra min lejlighed og ned i haven, så jeg kunne støvsuge. Vægge. loft og gulv er støvsuget. Gulvet vasket. Kludetæpperne vasket, puder og tæpper banket grundigt. Nyt sengetæppe på sengen, nyt voksdug på bordet m.m. Nu mangler jeg bare at få klistret af vinduerne fra malertapet. Det viste sig at være et næsten umuligt job, som jeg måtte opgive, indtil jeg får købt noget acetone, hvilket forhåbentligt vil gøre det nemmere,
for ellers bliver jeg ikke færdig med det før der er to søndage om ugen.
I morgen fortsætter knokleriet.

7 kommentarer:

  1. Smukke billeder. Ja det hele buldrer frem nu, men vores pæoner er slet ikke sprunget ud endnu, så jeg nyder virkeligt dine billeder. God ide med Instagram som er et hurtigt sted, når der ikke er så meget tid til at blogge
    Du har da været virkelig energisk og det ser fint ud i kagehuset.

    Rigtig god weekend
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone. Du skal lige være opmærksom på, at det er en træpæon, jeg viser. De blomstrer tidligt. Mine "almindelige" pæoner blomstrer slet ikke endnu 😉

      Slet
    2. Nåååå så giver det lidt mere mening ;o)
      Ja jeg har stadig masser at lære....
      God aften

      Lone

      Slet
  2. Hej Nette.Ja !!! så er jeg her igen.Men måske ved du ikke at jeg mistede min mand i december måned.Og er først lige begyndt at blogge igen.
    Skal desværre af med mit lille gods.Har hverken råd eller kræfterne til at beholde huset og haven.
    Men nyder da min have lige nu.Og kan se at du også viser de smukke træpæoner.Min har fået hele 6 blomster i år for første gang.
    Og hvor ser der bare dejligt ud i din have og i det fine kagehus.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jo jeg kiggede forbi den blog for et par dage siden, hvor jeg kunne forstå, at du står midt i en svær tid, eftersom du har mistet din mand. Det er jeg ked af at høre. Det gør det hellere ikke nemmere, at du skal forlade dit hjem. Håber du finder et lille hyggeligt nyt hjem, hvor du kan nyde tilværelsen.

      Slet
  3. Kagehuset ser lækkert og indbydende ud nu -håber da at du får tid til at nyde dine skønne blomster ind i mellem al arbejdet.
    Her luger jeg på livet løs, aldrig før har der været så meget træls ukrudt i min have...

    SvarSlet
  4. Min har fået hele 6 blomster i år for første gang.


    ไพ่ออนไลน์

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!