Haven

Haven
En lille have på 200 m2

søndag den 1. juni 2014

WROOOOOOOOOMMMMM...

Haven er blevet helt ustyrlig. Alvorligt talt. Det cottageprægede med et twist af romantik nærmer sig faretruende det temmelig vilde. Nu skal der nok være en læser eller to, som tænker "200 m2 "helt ustyrlig". Nu må hun tage sig sammen". Jeg er dårlig til at finde det rette tidspunkt at klippe ned på, og i år er det endnu mere vanskeligt. F.eks. har jeg en del forskellige storkenæb rundt om i haven. De er i  år blevet monster høje, før de er begyndt at blomstre. Det har jeg ikke oplevet før, med de sorter jeg har.
Ved terrassen er der den "rigtige" stemning. 
Her blomstrer lupinen Blossom fredeligt sammen med lavendler, roser og nogle få krukker.
I bedene hersker der anarki! Det er næsten ikke til at finde hoved og hale i.
Bare det ikke kvæler hinanden. Og hvordan er det så lige at man luger i sådant et bed mon?
Det er ikke lige til at se på billedet, men jeg bliver nødt til at kæmpe mig vej ind i bedene for at binde op og fjerne det værste ukrudt. Desuden er deadheading sæsonen gået i gang.
Her er det nemmere at komme til. De 2 madammer, Madame Alfred Carrière, på rosenbuen ved indgangen er nået helt rundt i år og blomstringen er gået i gang sammen med klematis Prinsesse Alexandra.
Det er let at fjerne sin panderynken, hvis man zoomer ind på den enkelte plante. 
Her er det rosen Odyssey.
De 3 Austin roser St. Swithun dækker i år rionettet som er 1,80 højt og 3 m bredt.
Comte de Chambord er en historisk og driftssikker rose.
Den tyske rose Giardina fra Tantau skulle blive 3-4 m høj.
Det er den desværre ikke hos mig. Endnu. Den er noget af en sinke men meget, meget smuk.
Måske den føler sig for omklamret af de andre planter.
Der er mange andre roser som blomstrer.
Min kæmpemæssige lilla klat af en rhododendron som burde stå i en kæmpehave.
Dette foto viser desværre ikke helt, hvor stor denne rhododendron er. Den er i virkeligheden alt, alt for stor til min lille have. Især i betragtning af, at jeg ikke er særlig begejstret for rhododendron! Den er over 2 meter høj, og som det fremgår af billedet endnu bredere og dybere. Den er lidt et tilløbsstykke disse dage. Der er 3 årsager til, at den ikke får én med spaden. For det første har jeg hængt mad til fuglene op inden i busken, og de små elsker at kunne sidde trygt og spise inden i den. Med andre ord: Af hensyn til de små bevingede. (Min søn kalder mig Crazy Birdlady). Anden årsag er, at planten har stået der i en del år, og hækken bag ved derfor ville have et "hul", som ikke sådan ville kunne udbedre sig selv. Jeg taler af erfaring, for jeg har for et par år siden fjernet en lillesøster til den. Tredje årsag er, at det er en slags rumdeler. Og naturligvis er den lilla klat imponerende i et par uger om året. Den lilla fest er dog snart forbi. Om en uge eller to er de lilla bomber visne. (Men her kunne jo stå et lillebitte drivhus i stedet).

28 kommentarer:

  1. Åhh alle de farver :-D Man bliver helt glad i låget :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia. Der skal ellers nok være nogle havefolk, som mener, at jeg har for meget lyserødt ;-)

      Slet
  2. Flot, flot, flot og dejlig frodigt, kære Nette:0)
    Kan der overhovedet vokse ukrudt imellem alle dine fantastiske roser? Jeg er totalt forelsket i det vilde og din meget romantiske have.
    Ha en fantastisk søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Lisbeth. Jeg ved ikke, hvor det pokkers ukrudt kommer fra. Det er lidt vel vildt for tiden.

      Slet
  3. Hej Nette.Jeg tror vi er mange der synes at vores haver eksplodere lige for tiden.Da jeg vendte hjem fra min have TOUR i det Jyske var jeg helt overvældet over hvor meget det hele havde vokset på bare 8 dage.Men synes der ser dejligt ud i din lille have.Og glæder mig også over at mine to Alfred roser også blomstre flot i år.
    Skønne roser du har...........er forelsket i din Odyssey,den er da bare smuk.
    Håber du får styr på din lille have.............og synes at din rhodo er rigtig flot..............og er sikker på at alle dine fugle nyder deres helle.
    God søndag i haven knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette. Jeg tør ganske enkelt ikke vende ryggen til haven disse dage, men har næsten opgivet "at få styr på" haven i år. Ja, og madammerne dufter helt forrygende. Odyssey er noget særligt. Den ligner ikke nogen anden rose, jeg har set.

      Slet
  4. Jeg ved lige nøjagtig hvordan du har det. De samme tanker er fløjet igennem mit hoved, alting er eksploderet og det føles som om vi er sidst i juni og ikke først på måneden. Jeg er næsten igennem deadheading-og-find-ukrudt-runden, det gav top på komposten. Det var faktisk ikke ukrudtet der var mest af, men noget kan man jo altid finde og det skal nok få vokset sig op over stauderne... Også geranium har jeg kigget fortvivlet på, de har lagt sig fuldstændig ned samtidig med de blomstrer. De har fået en pind i ryggen og så bliver de klippet korthåret når de er afblomstret. Din rhodo er fantastisk, hverken mere eller mindre og jeg kan forestille mig at det er en rolig grøn mur når den ikke blomstrer.
    Det ser fantastisk ud i din have Nette, men jeg vil gerne være med til en lille snak om små-haver-med-mange-planter. :o)

    PS Kommer du til Kolding på torsdag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du leder efter urkrudt, kan du bare komme her. Det er afgjort til at få øje på.
      Snakken om "små-haver-med-mange-planter" kan vi godt tage. Men det er Claus Dalbys skyld. Det hele. Jeg indrømmer blankt, at det vist er gået lidt for vidt. Jeg er begyndt at forære planter væk.

      Slet
  5. Sikke skønne billeder. Elsker bede med overflod af blomster, som står helt tæt. Syntes det er helt drømmeagtig og fantastik. Er noget imponeret over hvor meget der blomster hos dig - hos mig i Hedensted er der kun sprunget ganske lidt ud. To roser for at være helt korrekt. Altså to blomster hoveder :-)
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne ikke lige huske, hvor Hedensted var, og må med skam melde, at jeg måtte google det. Pinligt. Jeg bor 800 m fra Øresund. Gad vidst om det har noget med det at gøre. Synes ellers altid at de fleste er foran mig mht. blomstring.

      Slet
  6. Skønne bede af overflod! Det ser pragtfuldt ud! Det er næsten som at skue ud over bedene i min have, her skal der heller ikke luges ukrudt, men derimod lidt for voldsomme stauder, og det er som en jungle at bevæge sig ind i for at ordne og gøde. Jeg elsker det! Men mine arme bliver stribede! :-)
    Hilsen Alice

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. ops første gang meldte den service unavailable, så jeg jeg skev igen... jamen din have er så skøn at jeg måtte kommentere den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe tak. En god ting kan ikke gøres for ofte.

      Slet
  9. Jeg synes, det ser SKØNT ud. Kh Claus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå da da. Det må jeg sige. Tak!

      Slet
  10. Anarki eller ej, det ser bare så dejligt ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  11. wao, sikke et syn. Det ser rigtigt godt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lader til at mange kan lide det vilde look.

      Slet
  12. Lækkert, Nette - tænk bare hvis tingene ikke gad gro... Men jeg kan nikke genkendende til noget af dit vildnis, her er der også meterhøje geranier og alt er et mylder af planter (og heldigvis ikke så meget ukrudt - hvordan kan dit ukrudt dog gro i en blomster/plantevrimmel?).
    Jeg synes bestemt at rhodo'en er smuk, men det skrev jeg også sidste år, da du var i tvivl om du skulle fjerne den. Please, gør det ikke... fuglene vil mangle den og den giver sådan en rolig balance i haven mod alt det vilde lyserøde.

    PS. dine roser er laaaangt foran mine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven opfører sig underligt i år. Og jo. Fuglegræs, dueurt og meget mere finder plads. Underligt nok. Desuden er der 9999999 selvsåede akelejer. Rhododendronen lever et farligt liv hos mig. For jeg kunne sagtens bruge pladsen til ........ en masse.

      Slet
  13. Din lille have er da et fuldstændigt fantastisk blomsterparadis. Jeg tror da slet ikke det er muligt at få panderynker i det frodige farveorgie. Jovist kan det sikkert være en udfordring at komme ind i bedene for at klippe og binde op, men det må anses for en positiv udfordring. Jeg er simpelthen VILD med din lille have. Tak for at du deler den med os. Hilsen Dorthe

    SvarSlet
  14. Tak Dorthe, men balancen er nu en udfordring ;-) Mit mål var en blomsterjungle, og det mål er jeg vist ved at nå.

    SvarSlet
  15. Åh, hvor er den smuk din lille have. Men jeg har jo henåndet over den i flere år. Hvad med at opstamme det lilla monster så den får et lidt lettere udtryk?

    SvarSlet
  16. Otroligt vackert med alla rosor i en vacker tavla. Jag blir så inspirerad. Giardina fra Tantau hamnar direkt på min önske lista.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en meget smuk rose, men af en eller anden grund vokser den langsom hos mig. Jeg vil forsøge at befri den lidt mere for de omkringstående planter til foråret.

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!