Haven

Haven
En lille have på 200 m2

tirsdag den 3. juni 2014

Dyre gødningspiller

Da jeg for et stykke tid siden var i Bilka i Hundige for at købe Dalby jord, fordi jeg havde forregnet mig ved sidste jordindkøb, var der ikke en eneste pose tilbage, så jeg vendte bilen og kørte mod Aldershvile Planteskole for at købe jord til de sidste krukker. Da jeg kom hjem med jorden, gik det op for mig, at der som bekendt ikke er langtidsvirkende gødning i de ellers udmærkede poser jord, man kan købe i plantecentre. Pokkers. Planterne skulle meget gerne stortrives hele sommeren og ikke bare nogle få uger, så af sted igen. Denne gang gik turen til det nyrenoverede lokale plantecenter. Dette taget i betragtning er Dalby jorden fra Bilka en god handel, for gødningspillerne, som skal tilsættes anden jord, er ikke helt billige. Lige meget. Nu jeg var der, skulle jeg liiiiige kigge mig lidt omkring.

Mens jeg stod og kiggede på hvide hortensiaer, kom en dame gående med en skøn klematis i armene. HOV! Hvad var nu det? Hvor havde hun fundet den? Af sti af sted. Det viste sig at være en af de nye langtidsblomstrende og remonterende klematis fra Poulsen Rosers (og Evision)  Boulevard Kollektion.
Neva fra Boulevard Kollektionen hoppede straks op i kurven og blev slæbt med hjem.
Jeg har haft havegæster, som synes, at den ligner Hagley Hybrid lidt.
Det kan der være noget om, men måske er Hagley lidt mere gammelrosa hvor denne er mere violet.
Selv brumbasserne kan lide den, for de sværmer om den.
Men så var der lige det med hortensiaerne. Dem har jeg ikke altid lige meget held med, hvad enten de står i bede eller krukker. Det er noget med farven, 
som ofte ændrer sig til noget mindre ønskværdigt.
Men nu har jeg jo noget med cremefarvet/måneskinsgult for tiden.
Og den nye rose Kronprinsesse Mary manglede lidt selskab, syntes jeg.
Skulle det være The Bride fra Endless Summer kollektionen? Eller ........
White Out fra Forever And Ever kollektionen?
White Out vandt og hoppede op i kurven.
Jeg kan berette at  Kronprinsesse Mary og White Out passer godt sammen.
De er et pænt par og heldigvis kan White Out godt tåle sol.
Nu håber jeg så bare, at farven ikke bliver "mærkelig".

Ja, det blev nogle dyre gødningspiller.

10 kommentarer:

  1. Ja det blev det, men det var skønne planter, som hoppede i kurven.

    SvarSlet
  2. Hej Nette.Sikke da en historie.Har også gået forgæves efter CD jord.
    Men det hele blev jo godt igen............for sikke en skønhed du fik med hjem.
    Skal da vist LIGE besøge den planteskole når jeg kommer til Lyngby.
    Synes lige du skal se mine svovlgule lupiner.............de er bare SÅ smukke.
    Og jeg kan tage frø af dem til dig,hvis du er interesseret.
    Står med det ene ben ude af døren..............skal til det Jyske igen.
    Mangler bare at vise Haven i Hune fra min havetur i forrige uge.
    Men i morgen mødes vi i Kolding til plantemarked..........så spændende hvad der ryger med hjem.Rigtig god dag knus Jette..............og næste år må du købe RIGELIGT af CD jord.

    SvarSlet
  3. Den klematis må jeg vist også have, for den er da ualmindelig smuk.

    SvarSlet
  4. Men også flotte planter du fik med dig hjem, måske skulle jeg have den langtidsblomstrende klematis for den er smuk. Gødningspillerne er virkelig dyre så jeg bruger flydende gødning i mine krukker når jeg vander. Sidste år fandt jeg langtidsvirkende i løs form i Bilka - det er trættende at de ikke har det i år. Da jeg var i Bilka efter krukker som de ikke havde endte jeg med at få et mindre CD drivhus til 100 kr. Det var jeg også glad for:)

    SvarSlet
  5. Hold da, er helt forelsket. Den klematis er godt nok vidunderlig smuk...gad vide, hvor man mon kan købe sådan en henne!!
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Grønne Hjem på Jægersborg Alle havde den for et par dage siden.

      Slet
  6. Og når I nu valfarter mod grønne hjem, så glem alt om Animix/gødningspiller - køb hønsemøg til 140 kr. for 15 kilo og bland det i krukkemulden. Der skal nok smides lidt ekstra på i løbet af sæsonen. Det dufter ikke ligefrem af roser men efter første vanding er lugten væk (og det er altså ikke så slemt i forvejen).

    Jeg har også problemer med Winchester, men her hos mig bor han jo også i en krukke så det er vel forventeligt. Ghita R og ikke mindst Queen of Sweden klarer sig ualmindelig godt. Jeg skal have flere dronninger, den så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved, at mange sværger til hønsemøg og andet "rigtigt" organisk gødning. Der er blot den lille hage ved det, at man ikke helt ved, om man får givet for meget eller for lidt. Hvis det virker for dig, er det jo dejligt :-)

      Slet
  7. Långtids blommande klematis låter som ljuv musik i mina öron. Hoppas att denna nyhet kommer till Sverige i sommar. Tack för tipset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og den er meget smuk. Er spændt på hvordan den klarer vinteren.

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!