Haven

Haven
En lille have på 200 m2

mandag den 14. april 2014

En cottagehave skal kunne spises

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har en stor forkærlighed for cottagehaver. De er ofte små, uformelle og fyldt med alskens blomster i pastelfarver. Selvsåede planter får lov at leve deres eget liv, og de er fyldt med overraskelser og hygge. Stramme linjer og "havedesign" hører sig ikke til. Man skal i hvert fald ikke få det indtryk. Historisk set hjalp de også til med at få mad på bordet, så selvom jeg ikke har ambitioner om at lave en helt autentisk engelsk cottagehave, så har jeg besluttet, at i år skal jeg have tilført lidt spiseligt. I krukker. For der er ikke plads til meget mere i mine bede.
Kirsebærtræet stod her, da jeg overtog haven.
Jeg elsker kirsebær, og spiser gerne kirsebær så ofte jeg kan komme til det i sæsonen.
Men dette træ.
Det har de absolut lækreste, saftigste mest lækre bær jeg i mit liv har smagt!
Jeg aner ikke hvilken sort det er, men selv før bærene er helt modne smager de himmelsk.
En havenabo har i år forsøgt sig med at pode grene fra mit træ, for der findes ikke bedre bær i verden.
Spændende om det lykkes. Ellers må hun forsøge igen næste år.
I år har jeg indkøbt et enkelt eksemplar af efterårshindbær Autumn Bliss.
Den skal stå i krukke, og så må vi se, om den bryder sig om det.
Hvis man ser godt efter på dette foto, vil man i forgrunden kunne ane nogle stritgrene.
Det er et lille æbletræ indkøbt for et par dage siden. Også det skal stå i krukke.
Det er sorten Discovery, og det er podet på en dværgstamme (M9).
Gad vidst hvordan det går.
Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle blive kartoffeldyrker, men jeg har indkøbt læggekartofler af sorten Exquisa, som skal sættes i 2 stk. nyindkøbte smarte kartoffelspande. 
Den slags hvor man kan løfte indsatsen ud, og nappe de kartofler man skal bruge, 
hvorefter man sætter den ned igen, så de ikke færdige kartofler kan modne færdigt. 
Eller hvad det nu end hedder, når der er tale om kartofler. 
Jeg må vist hellere se at få dem lagt i spandene nu, for de er vist nok parate.
Jeg må med skam melde, at jeg ikke har været særlig god til det med krydderurter.
Mange hævder, at det skulle være så dejligt og nemt.
Ikke for mig. De plejer at få meldug, visne og i det hele taget ikke blive til noget, som jeg kunne tænke mig at sætte tænderne i. Jeg aner ikke, hvad jeg gør galt, men jeg forsøger mig igen i år.
Her er et lille udsnit af de nyindkøbte krydderurter.
Fra venstre er det jordbærmynte, æblemynte og salvie. Jeg har også købt et par forskellige slags timian.
Da jeg for et par dage siden var på planteskole for at købe æbletræet, så jeg, 
at man kunne købe jord til krydderurter. Måske det var investeringen værd for mig.



8 kommentarer:

  1. Din have ser utrolig hyggelig ud, er vild med dit bed ala Claus Dalby, med creme farver. Kigger forbi din blog en anden dag. Hilsen Heidi fra Herlig Have Lykke

    SvarSlet
  2. God ide med spiselige ting og sager, det er så hyggeligt at kunne nippe et eller andet spiseligt når man går derude:) ...siger jeg som nedlagde min urtehave til fordel for først en skærehave dernæst et spejlbassin.
    Men jeg mener det ikke desto mindre og har stadig tomater, agurker, krydderurter o.l.
    Jeg vil tro at dine krydderurter har manglet sol, men det mener jeg du har fået mere af de sidste par år?
    Kartoffelspandene købte jeg sidste år - vi skal ikke tale om hvordan det gik, men jeg prøver igen i år og jeg er spændt på at høre om dine glæder over alt det spiselige du har i haven nu, for jeg véd at du har grønne fingre og at det bliver en succes:o)

    SvarSlet
  3. Hej Nette.Da jeg havde læst dit nye indlæg...............var det næsten som at være i min egen have.
    Dit skønne kirsebærtræ ligner mit til forveksling...........er også på jagt efter efterårshindbær.............og det er da en kraftig hindbær du har købt..........og Dicovery har min mand lige sagt at han gerne vil have..........har kun et gammelt (Filippa)Og for at det ikke skal være løgn har vi også sat exquisa..........dem kan du glæde dig til.
    Er spændt på at høre hvordan det går med dine kartoffelspande.
    Krydderurter kan man da ikke undvære..........håber dine vil trives i år.
    Er selv i gang med et potte sted efter inspiration fra Fru Friis..........har lige vist starten.
    God påske til dig knus Jette

    .

    SvarSlet
  4. Vi havde fint succes med at lægge kartofler i alm plastspande.....men springer over i år. Hos mig er det et must at have bønner, ærter og salat/spinat. I år har jeg købt en rød grønkål - men jeg vil bruge den som en plante i staudehaven rundt omkring.
    Jeg tror det vil gå fint med dit æbletræ. Det er dejligt at kunne plukke sine egne frugter. Dit kirsebærtræ lyder til at være en af de gode sorter, lækkert!
    Mit problem med visse krydderurter har været snegle......men endnu har jeg ikke set så mange af de slimede, så jeg krydser fingre for at mine ølfælder har virket godt sidste år.

    SvarSlet
  5. Hej Nette...hvor er du altså produktiv, de der kartoffelspande, dem har jeg luret på så nu er jeg lidt spænd på hvordan det går hos dig. Krydderurtebed det har jeg også fået og jordbær rabarber, så nu må vi se om det skal udvides med kartofler næste år.
    Det er altså sødt dit lille æbletræ, det jo som skæddersyet lige til din lille Have :0)
    Rigtig god fornøjelse med det alt sammen.
    Kh Linda

    SvarSlet
  6. Spændende med alt det nye du vil prøve i år.
    Jeg hopper selv med på krydderurte vognen, så må vi se om det lykkes.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  7. Hvor ser det bare skønt og frodigt ud i din have. Tillykke med alt det nye. Forår er i sandhed tid til havedrømme. Jeg håber at alle dine går i opfyldelse. Du er i hvert fald godt på vej allerede.

    SvarSlet
  8. Jeg er spændt på dine frugt-krukke forsøg.... for her er der heller ikke plads til frugtbuske.... og hindbær, det er bare det bedste jeg ved :-)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!