Haven

Haven
En lille have på 200 m2

fredag den 21. oktober 2016

Forårshaver om efteråret

Der kan skrives tykke bøger om alt det jeg ikke forstår. Og Claus Dalby har skrevet nogle af dem!

I midten af juli dumpede et løgkatalog ind i min brevkasse. Jeg ved ikke helt, hvordan det landede der, for jeg erindrer intet om at have rekvireret det. Jeg syntes, at det var lige lovligt tidligt at begynde at tænke på løg, men min hjerne begyndte straks at rumstere med, hvordan min have skulle se ud til næste år. Det på trods af at jeg med skam må melde, at der ligger store mængder løg i mit haveskur fra sidste års løgindkøb. Som aldrig kom i jorden. Nu kan jeg smide dem ud.

Nå lige meget. Jeg må se fremad. Tricket med løg er jo, at man skal vælge sorter der passer sammen farvemæssigt, og samtidigt sørge for at vælge sorter der blomstrer på forskellige tidspunkter, så man kan strække den underskønne løgsæson så langt som muligt. Så var det, at det slog mig:

Jeg kunne jo rive Claus Dalbys bog "Forårshaver", som er et digert værk på 375 sider, ned fra hylden.

For i den bog kan man jo svælge rundt i vidunderlige forårshaver fra hele Europa og få inspiration til sin egen have - uden at fjerne sig fra sin sofa. Smart! Ikke? Jeg fandt masser af inspiration til mine løgindkøb.

Jeg har gode erfaringer med Claus Dalbys bøger, når jeg skal udfylde mine bede og krukker. Her er masser inspiration og viden at hente. Også når det kommer til valg af forårets løgvækster. I en af hans første bøger "Den levende have", står opskriften på en cremefarvet tulipan 3-trins raket med 4 forskellige tulipaner, som jeg nu i nogle år har glædet mig over omkring mit lille havehul, der er holdt i hvide, creme og lysegule nuancer. Den kan jeg på det varmeste anbefale. Den løgkombination giver smil på læben i 2-3 månder.

Min have er jo meget lille, og der skal være plads til mange forskellige vækster. Jeg har valgt for det meste at holde mig til pastelfarverne. Ikke fordi jeg ikke kan lide knald på farverne. Til dette indlæg gik jeg på jagt i billedarkiverne fra de seneste 5 år. Her er et lille udpluk af, hvad jeg supplerer op. Naturligvis har jeg fundet nye løg, og jeg glæder mig allerede til at se dem udsprungne næste år, så måske jeg skulle at få dem i jorden.
Pink Diamond
Angelique
Tulipa China Town er ikke så stor og har fine hvide kanter på bladene
Narcissus Obdam. Den dufter skønt.
Hvide narcisser og tulipaner
Krokus i alle farver har jeg også 
Lyserøde Chionodoxa må der også til
En af de skønne narcisser fra Bilka som Claus Dalby har anbefalet. Jeg husker ikke navnet.
Narcissus Pipit har en dejlig kold gul farve
Narcissus Poeticus - Ingen forår uden pinseliljer

Efteråret er over os med regn og rusk, og jeg kan da ikke lade være med at nyde de smukke efterårsfarver, men jeg indrømmer, at jeg allerede glæder mig til næste havesæson.

22 kommentarer:

  1. Hej hvor er det skønne billeder du viser af dine smukke 200m2 - ja løg skal der til. Hvis dine gamle løg ikke er helt rådne skulle du måske putte dem i krukker. Så er der måske en buket til foråret i stedet for at smide dem væk. Jeg oplever løg kan komme trods de ikke lige blev lagt på rette tidspunkt. Glæder mig til at se dine nye ideer . Pastel farver🌸👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne. Jeg har selv tænkt på, at kaste nogle af løgne i krukker, men min erfaring siger mig, at jeg så også skal anskaffe mig nogle musefælder 😐

      Slet
  2. Meget smukke billeder, du viser, og ja, vi glæder os til foråret:) Der er rigtig meget inspiration at hente i Claus Dalbys bøger. Jeg vender konstant tilbage til "Den levende have".

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan sagtens forstå din begejstring for Den levende have. Den er blevet mange haveentusiasters bibel, og holder også næsten permanent til på mit natbord. CDS fotos har siden bogens udgivelse udviklet sig helt utroligt meget, men alligevel er dette en god bog at få haveforstand af.

      Slet
  3. Hej Nette.Dejligt med et lille pip fra dig.Og du er bestemt ikke den eneste der allerede længes efter foråret og alle de skønne forårsbebuder.
    Angelique er bare en af mine ynglings tulipaner.
    Og har jo også 8 af CDs dejlige bøger til inspiration.
    Vinteren er jo en god tid til at planlægge nye tiltag i haven.
    Rigtig god weekend Knus Jette
    PS. kom du til Hampton i sommers ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo da, Jette. Jeg havde en skøn tur til Hampton Court Palace Flower Show, og laver nok et indlæg om turen på et senere tidspunkt.

      Tulipanen Angelique er vist manges yndling, men der er SÅ mange andre dejlige at vælge imellem.

      Slet
  4. Kære Nette,

    Tak, tak for dine søde ord om min seneste bog. Hvor er det nogle dejlige forårsbilleder fra din underskønne have. Tak fordi, du deler. Kh Claus

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak hr. Dalby. Dine bøger begejstrer, giver viden, ideer og giver - ikke mindst - en lyst til at suse ud i haven og skabe stemninger og skønhedspletter. Dine bøger bliver hevet ned fra hylden igen og igen for også at blive benyttet som opslagsbøger.

      Slet
  5. Jeg har også et par af Claus Dalbys bøger, og jeg elsker dem. - Nok allermest for den stemning der er i dem. De er så fulde af livsglæde, synes jeg :-) Det er forårsløg også ... og jeg har lige købt en masse (de ser ud af meget mere nu hvor de er ankommet end de gjorde da jeg købte dem på internettet). Jeg har udelukkende købt narcisser som skal blomstre under frugttræerne i den frugthave jeg er ved at anlægge. Åh, hvor jeg glæder mig til foråret allerede!
    Hilsner fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. At lægge løg hører til nogle af mine få hade beskæftigelser i haven. Men også en af de helt store glæder om foråret. Det lyder til, at du har gang i et smukt projekt 😀 Jeg kan sagtens se for mig blomstrende frugttræer med blomstrende narcisser nedenunder. Det bliver smukt. Får mig til at tænke på malerier af skagensmalerne.

      Slet
  6. "Den levende have" er en bibel for mange af os og med rette. Den sparkede også min haveglæde i gang tilbage i 2004 hvor jeg købte den. Foråret er helt specielt, især hvis man har været flittig med løglægningen om efteråret...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den bog har tændt en lyspære hos mange 💡

      Slet
  7. jeg må indrømme, at jeg er også "igen" er faldet i hullet med indkøb af narcisser løg, men det ser bare så fandens godt ud i haven til foråret med alle de dejlige skønne forårsblomster...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke så dumt med narcisser. Der er så mange dejlige, og de kommer jo igen hvert år.

      Slet
  8. Kære Nette
    Hvor er det dejligt at høre fra dig og se hvordan det så ud i forårshaven hos dig!
    Der er absolut meget inspiration at hente i Claus Dalbys bøger, jeg bruger dem igen og igen. Den om forårshaver har jeg dog ikke set endnu, men jeg kan forstå at den er værd at læse når der skal købes forårsløg.
    Dine billeder er bestemt også gode at inspireres efter for det er nogle smukke forårsløg du har i din lille have:) Dit rent hvide bed er så fint :-)
    Jeg kan ikke lade være med at supplere forårsløgene i mine bede, men jeg bliver så træt af at se på alle de blade fra løg som ikke kommer igen hvert forår og så tænker jeg - det gider jeg bare ikke! Alligevel hopper jeg på igen om efteråret, men jeg køber helst det trofaste typer.
    Narcisser er heldigvis meget trofaste så der går man sjældent galt i byen.

    SvarSlet
    Svar
    1. - haha når jeg læser min kommentar;)))))
      P.S. Jeg er ikke i tvivl om at bogen Forårshaver er værd at læse også selvom man ikke skal købe forårsløg;)

      Slet
    2. Hvor har du ret i, at man afgjort kan have stor glæde af Forårshaver, hvadenten man lægger forårsløg eller ej. Kataloget som dumpede ind ad min brevkasse i juli var forøvrigt fra din
      Løgpusher. Narcisserne er ikke så troløse som tulipanerne, så jeg har købt en del forskellige sorter, som jeg har tænkt mig at lægge sammen med de nye tulipaner. Jeg synes, at det er så vildt spændende at se, om de nye tulipaner og narcisser sidder lige i skabet (eller om de skal hives op igen 😉).

      Slet
  9. Åh ja...at lægge løg er heller ikke min yndlingsbeskæftigelse...men ikke desto mindre bestiller jeg alligevel flere hundrede hjem hvert år.
    Flest narcisser, men der er dog også tulipaner iblandt.
    Jeg tror jeg pt. har omkring 1000 løg liggende ude i skuret, som skal i jorden/krukker inden længe. Håber vi får lagt en del i den kommende weekend. Det kunne være rart.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hjælp. Et så stort antal løg giver mig ondt i ryggen bare ved tanken! Til gengæld bliver det nok forrygende til foråret. God læggelyst.

      Slet
  10. Kære Nette,
    Jeg er så imponeret over hvor meget du får ud af dine 200 m2. Det er meget inspirerende. Jeg elsker især de billeder, hvor man får et smug-kig på en del af haven. Tak :-)

    SvarSlet
  11. men ikke desto mindre bestiller jeg alligevel flere hundrede hjem hvert år.


    ไพ่ออนไลน์

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!