Haven

Haven
En lille have på 200 m2

tirsdag den 31. maj 2016

Så sprang den første rose ud

Austinrosen Olivia og lyserød verbena
Jeg købte sidste sommer denne forholdsvis nye Austinrose Olivia, som står i krukke. Den er en sund og dejlig rose med en dejlig duft. I går opdagede jeg, at den var sprunget ud, og her til aften snuppede jeg dette billede. 

De fleste af mine roser har fået en ordentlig tur med saksen i år. Mange er klippet HELT ned til jorden og andre stod kun tilbage med pinde på ½ meters penge. De er begyndt at skyde, men det kommer nok til at vare et stykke tid, inden de blomstrer. Indtil da må jeg nyde dem, jeg ikke nåede, eller dem der kun blev studset. De fleste fik dog en alvorlig beskæring. Nu mangler jeg bare at fjerne de mange geranier, der omklamrer og er ved at kvæle dem. Jeg kunne godt bruge 14 dages ferie lige nu.
Clematis Broughton Star og en enkelt blomst af Arvensis Splendens
I morges da jeg kiggede ud af vinduet, opdagede jeg en lyserød plet i det fjerne. Jeg kunne ikke komme i tanke om, hvad det kunne være, og stor var min overraskelse, da jeg gik ned i haven og fik øje på, at både clematis og kæmperosen Arvensis Splendens var sprunget ud. Jeg er meget begejstret for både klematis og rose, selvom rosen i virkeligheden er alt for stor til min lille have. Det er nemlig en kæmpe vildbasse med 1 milliard blomster. Det er den eneste engangsblomstrende rose, jeg har.
Akeleje
Haven er fyldt med disse lyserøde lette dansepiger, som skyder op, hvor de har lyst. Det får de lov til.
Akeleje
Bierne har det med at lave uorden i tingene, så der er også et par enkelte fejlfarver. Jeg tror måske nok, at jeg flår dem op.

12 kommentarer:

  1. Du har bare de smukkeste lyserøde blomster!Olivia har jeg ikke set før.Hvor er det et fint match med verbena,-blomstrer den ikke tidligt?
    Akelejer giver en dejlig "lethed" i bedene.Dine clematis er jeg også "misundelig" på!
    Jeg har også klippet mine roser langt ned i år,da de var grimme sidste år.Nu håber jeg bare det bedste!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lise, Olivia kom ind i min have sidste sommer, så det er første forår for den hos mig. Jo, den er lidt tidligt på den. Om det skyldes at den står i krukke i knaldende sol eller den bare er en af de tidlige, kan jeg ikke sige. Jeg har mange forskellige roser, og en af fordelene ved det er, at de jo ikke alle blomstrer præcist samtidigt, så der er næsten altid nogle roser i blomst.

      Slet
  2. jøsses .... hvor ser det godt ud :) mine akelejer får også frit spil i vores have :), og de passer ind alle steder ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Tim, jeg er også begejstret for det udtryk akelejerne giver. Hvis du klipper dem ned, når de er ved at afblomstre skyder de med nyt friskt løv igen. Løvet synes jeg også er så fint. Det har jeg lært af Claus Dalby ;-)

      Slet
  3. Hej Nette.Smuk klematis du viser.........og den første rose der blomstre er altid noget særligt.Her viser jeg min Alfred i blomst.
    Men min Constance er også ligeved.
    Smukt billede af din Olivia og verbena.
    Her er der også masser af dejlige akelejer.Og tak for oplysningen med nedklipning.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, der er flere roser, som i går og i dag er sprunget ud, selvom jeg har været hård med saksen. Mine 2 Alfred er også på spring.

      Slet
  4. Bliver spændende at høre hvordan din bedømmelse af Olivia bliver, den er ret ny, ikke? Dejligt atdu igen Blogger om Don lille have - jeg har selv en meget lille ( tæt beplantet, hehe) grund, , så det er sjovt at se hvordan andre 'løser opgaven' hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, Olivia blev vist først salgsklar sidste år, selvom den blev præsenteret på Chealsea Flowershow i 2014 (så vidt jeg husker). Den opførte sig eksemplarisk i min have sidste år, og ser ud til også at gøre det i år, selvom jeg først kan bedømme løvet og dermed resistansen for sygdom senere på sæsonen. Den har masser af knopper, selvom den står i krukke.

      Ja, jeg synes også det er sjovt at se, hvordan andre små haver bliver indrettet.

      Slet
  5. Hvor ser det skønt ud. Den første rose nyders ekstra meget. Jeg går lidt nervøst og kikker på mine - om der er begyndende snegle og lus angreb. Jeg vil gerne være på forkant i år. Men jeg glæder mig allermest til den første rose springer ud. Nyd det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tiden hvor de første roser popper er noget særligt, og du kan tro, at jeg nyder det. I fulde drag. Sneglene holder sig fra roserne, men der er masser af andre insekter, som kan finde på at gå om bord i roserne. Hvis ikke du sprøjter, vil jeg anbefale, at du tiltrækker de små fugle til din have. De går nemlig om bord i roserne.

      Slet
  6. Hej Nette
    Olivia ser dejlig ud, den må jeg da lige holde lidt øje med. Det er altså bare så skønt at blive overrasket, sikken et morgenbillede at stå op til, så bliver det bare en god dag. Jeg har fået mine Blossom, nu skal de bare plantes dem er jeg meget spændt på.
    Rigtig dejlig dag til dig i dit lille paradis.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Blossom er ganske vidunderlig så tillykke med dem. Jeg købte 5 stk. i sin tid, men både de og andre lupiner er desværre forsvundet fra min lille have. Pøj-pøj med dem.

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!