Haven

Haven
En lille have på 200 m2

tirsdag den 11. juni 2013

Haven i udbrud

Da det gik op for mig, at jeg ikke havde lavet indlæg, siden tulipanerne blomstrede, blev jeg næsten forskrækket. Jeg har haft så travlt i haven, at der ikke har været ret meget tid til at blogge. For det første såede jeg mere, end jeg burde, og dertil blev der bestilt lidt uundværligt hos Odenia ..... og så ... er der selvfølgelig farlige Aldershvile. Så jeg har pottet op til den store guldmedalje, og ukrudtet farer jo også op med lynets hastighed. Hvad i alverden gør folk med større haver?
Dobbelt petunia og den helt vidunderlige Blossom i baggrunden.
Achillea Pretty Belinda er ny og passer perfekt til den tidlige pæon, som netop er sprunget ud.
Denne pæon købte jeg før jeg blev havetosset på en livsstilsmesse på Ledreborg. Udelukkende fordi jeg kom til at dufte til den. Den dufter uovertruffent vidunderligt.
Desværre aner jeg ikke, hvilken sort det er.
Jeg såede Malva Sylvestris fra Claus Dalbys Bilka kollektion.
Den er sprunget ud med første blomst i dag, og selvom jeg har lovet mig selv, at jeg ikke vil så lige så meget næste år, er denne vist kommet for at blive.
Verbena Bushy Mauve fra Odenia sprang ud i går. Den er også dejlig.
Den passer godt sammen med Petunia Picasso, som egentlig er lidt "meget",
men da jeg i år har fået et totalt lysegrønt flip, passer den skønt sammen med disse bladvækster,
som den giver fint modspil til. I baggrunden er det en opstammet Acer Aureum, som jeg i et par år har beundret som lille træ hos en havenabo. Da jeg fandt ud af, at man kunne få sådan en lille fætter opstammet, fløj den op i kurven hos Aldershvile med lynets hast.
Nu vi er ved det grønne, må jeg indrømme, at mit vandhul
(som jeg næste forår vil lave om til en vaskebalje med sæbebobler
med hjælp fra allium Mount Everest),
er alt for lille til disse nøkkeroser. Bladene hviler ikke meget på vandspejlet, men hæver sig op.
Det giver flotte farver, da de er i modlys fra min terrasse.
Rosenskovmærke titter frem flere steder.
Min pileurt er helt skøn og kæmpestor. Min begejstring for denne plante deler jeg med bierne, som summer om den hele tiden. Kan ses på det ene billede i min header.
Rosen Stanwell Perpetual er sprunget ud for en uges tid siden.
Det er en sund rose, som i udspring er lyserød, men bliver hvid efterhånden som den modnes.
Den hvide Austinrose Winchester Cathedral er sprunget ud i går.
Den bliver kridhvid, efterhånden som den modnes.
Claus Dalby står på terrassen og tager sig ud.
En lækker rose som har en smuk cremehvid farve og en dejlig frisk duft.
Krukker allevegne. Jeg kunne bruge en vis hr. Dalby til at ordne krukkerne.
Lige nu er de bare sat et sted, da de endnu ikke blomstrer.
 
Jeg synes, at der er rigtig meget at glæde sig over i haven lige nu.
Og endnu mere at glæde sig til. Om lidt er er der fuld fart på alle roserne.

22 kommentarer:

  1. Er vild med både lupinen og din pæon - og så er det da vist en fejl af de større jeg ikke har pileurt... Tror den vil være fin som baggrund til mit pæonbed....

    SvarSlet
  2. Ååååhhh, Nette hvor ser det dog dejligt ud - sig mig engang bor du virkelig i syden?? Alt - ALT - er længere fremme hos dig end hos mig. Smukt er det i hvertfald. Jeg glæder mig til vi ses:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det samme gælder for mig. Jeg har kun 1 rose i udspring, og den har jeg købt i år. Mine pæoner blomstrer heller ikke endnu - ØV :). Jeg tror Nette har sit eget lille mikroklima!

      Slet
    2. I skal købe de "rigtige" planter. Noname er en tidlig pæon og Stanwell Perpetual er også altid tidlig. Nu tør jeg næsten ikke fortælle, at der også er en enkelt udsprungen rose på St. Swithun :-) Men. Der er IKKE rigtigt rosenflor den kommende weekend!

      Slet
  3. Hej Nette.Der ser da helt vidunderligt ud i din lille have.Og din smukke lime fv.acer er da bare så smuk.Det bliver mit næste indkøb.
    Hos mig er det bonderoserne og pæoner der blomstre lige nu......de er bare så smukke.
    Har også haft en travl uge.....to dage i det jyske(Kolding plantemarked)hvor der var mødt rigtig mange bloggere op.Og i søndags var det mit hjem er mit slot.
    Så det kan da godt være at jeg skal beholde pungen i lommen.
    Og for det ikke skal være løgn,står den også på 5 dage i London til Hampton Court Flower show,om tre uger tid.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  4. Hold da op det oser af sommer og lyserød-juni......LOVE LOVE LOVE.....og roser - suk......her er der lidt vej endnu før de skønne springer ud :0)

    Knus og tak for et lyserødt boost ;0)

    SvarSlet
  5. Nøj du har allerede blomst i flere roser, ved mig er det kun Louise bugnet. MEN om lidt går det løs :0)
    Smukt med din blossom, den er godt nok smuk.. Jeg lider bare lidt af at nr noget bliver for 'berømt'så køber jeg det ikke, men falder jeg over den må den vist med hjem.. Man har jo et tandpunkt til man tar et nyt.. Ha ha
    Hilsen Helle som også er mest i haven, og ikke får blogget ret meget..

    SvarSlet
  6. For en nydelig hage du har. Så mye flott i full blomst allerede. Vi ligger nok litt etter her i Norge med sommeren. Lekre de fylte petuniaene.

    SvarSlet
  7. Hej. Det ser altså virkelig nydeligt ud. Jeg synes, dine bede er smukt sammensatte og de ser også meget frodige ud. God idé med at vente med at sætte krukker frem, før de er i blomst. Det har jeg gjort og der er jo kun grønt indtil videre at kigge på.

    SvarSlet
  8. huuuuuhaaa, sikke dejlige billeder.... teen må smage ekstra godt hvis den nydes blandt alle de dejlige blomster.... roser, allerede.... jeg må ud og skynde på mine :)

    SvarSlet
  9. Ja du har da virkelig noget at glæde dig over i din have, det ser bare så flot ud.
    Ja ukrudtet har virkelig gang i den, set kan man nu ikke se i din have. Jeg har en stor have og kan slet ikke følge med, men jeg plejer at sige, at mine briller har den evne at de kun kan se blomsterne og ikke ukrudtet:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  10. Åhh så meget der blomstrer i din have. Det ser dejligt ud :-)

    SvarSlet
  11. Vi ved godt at du har haft travlt... med alt det du såede :) Men for pokker, Nette, hvor ser det fantastisk ud hos dig, jeg er ved at falde helt i svime over dine Blossom lupiner - ja egentlig også over de andre lækre sager.

    Jeg ønsker mig også sådan en lime grøn acer, den ville blive et flot modspil til noget af det blå bed.

    Min Winchester Cathedral er kun i knop, så din er langt foran.


    Nyd din have og knokkel du bare videre :)

    Ulla

    SvarSlet
  12. Så er der dømt havefest hos dig. Jeg er helt vild med dit grønne flip! Det ser så forfriskende og dejligt ud!

    SvarSlet
  13. Jeg har heller ikke roser i blomst endnu, det er godt nok flotte billeder du viser. Blossum er utrolig smuk, den har det ikke lykkedes mig at få fat i endnu. Jeg forstår ikke, hvordan du kan have ukrudt, med alt det du såede og købte, så kan der da ikke være plads til meget ukrudt. Jeg beundrer jer som har en lille have at I kan få så meget til at være i den. Det er jo ingen kunst i en stor have.

    SvarSlet
  14. Nette, jeg siger som alle de andre, hvor er der meget dejligt i din have - jeg er altså glad for at høre at din såning har givet planter, det er da dejligt. Picasso er da skøn, havde ham for et par sæsoner siden, flot hele sommeren, står bare og passer sig selv med alle sine blomster. Kh Anne Mette

    SvarSlet
  15. Hold da op som haven strutter! Og tiden ved computeren er ikke så tillokkende som skønne timer udenfor hvor frodigheden og duftene kommer bragende nu. Målløs over dine Austin-roser blomstrer allerede...her er de noget sløvere i optrækket, men fint nok, for så kan Alba-roserne starte feste og hovedrollerne her i starten af sæsonen.
    Skøn skøn aften fra Katinka

    SvarSlet
  16. Fantastiskt fint med alla fina blomster i din trädgård, det ser så frodigt och fint ut.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
  17. Ja, man får jo helt lyst til at danse på vulkaner efter det lyserøde sus Nette SMUKT SMUKT SMUKT ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  18. Hvor er det smukt og overdådigt, Nette. Sådan en pilefætter må jeg prøve i krukke.

    SvarSlet
  19. Nøøøj Nette, hvor er din have smuk.
    Her står tiden på computeren også stille, haven kalder og skal Ordnes , nydes og fotograferes i alle vinkler så vi har noget at blogge om i de kolde tider.
    Jeg er da totalt pjattet med dine lupiner, sådan lyserøde smuksakker nogle må også gerne flytte ind hos mig.
    Her er roserne også i begyndt at folde sig ud, det er en herlig tid vi er inde i.
    Havehilsner fra Linda

    SvarSlet
  20. Hej Nette
    Folk (læs mig) der har store haver har måske lidt længere mellem bedene ;-)
    Der er eventyrligt smukt i din have, især med den intime stemning en lille have kan ha'. Her hos mig, er der stadig alt for langt mellem blomsterne, men de skal nok komme - er sikker på det i sidste ende bliver mig der vinder kampen mod senegræs, dræbersnegle og hård blæst fra alle sider. Sådan er det jo på landet, tilgengæld kan jeg jo nyde at jeg har store rammer at boltre mig i.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!